A magyarok nyilaitól ments meg, Urunk, minket!

2. rész: Fonográf

2017. október 19. - beatkorSzaki

fonograf_band.jpg

„Három éven belül világsztárunk lesz!” – nyilatkozta 1977-ben a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat propaganda-igazgatója, dr. Erdős Péter. Ennek érdekében a franciaországi Cannes városában megrendezett MIDEM hanglemezfesztiválra és vásárra 1979-ben népes delegáció utazott Budapestről. A magyar esten hazánkat ötven fős zenészválogatott képviselte. A következő évben már nem üres kézzel utaztak a magyar előadók: angol nyelvű lemezeiket kínálták a világ legnagyobb hanglemezipari vásárán.

A Fonográf az Illés együttes feloszlását követően, 1973. szilveszter éjszakáján alakult. Tagjai az Illésből Szörényi Levente és Szörényi Szabolcs, valamint Bródy János, a Tolcsvayék és a Trió zenekarból Tolcsvay László, Móricz Mihály és Németh Oszkár lettek. Ritkaság, de a Fonográfban soha nem volt tagcsere. A zenekar magja 1973 őszén Motorock néven teljesített egy NDK televíziós felvételi kötelezettséget, akkor Papp Gyula is a formációt erősítette Hammond-orgonán mint vendég, a Skorpió együttesből. Első közös munkájukat Szörényi Levente bemutatkozó szólólemeze, az Utazás című album felvétele jelentette, ami 1973-ban jelent meg, de visszavonták és betiltották a borító miatt, majd egy másik tasakban 1974-ben jött ki újra. Szörényi Levente folkzene iránti vonzalma közismert, a magyar és az európai népzene mellett nagy hatással volt rá a Creedence Clearwater Revival, a Crosby, Stills, Nash and Young és a The Allman Brothers Band, így nem véletlen az Utazás zenei világa. Nagy sikert aratott a debüt-album, így a megalakuló Fonográf első zenekari megbeszélésén Tolcsvay László ragaszkodott a countrys hangvételhez, Szörényi Levente pedig a többszólamú vokálokkal teletűzdelt rockzenét tartotta a megfelelő irányvonalnak. Ez a kettősség végigvonul a Fonográf munkásságán, kivétel az utolsó, Jelenkor című lemezük 1984-ből, amely tisztán fajsúlyos rockzene. Szörényi Levente véleménye szerint úgy kellett volna indulniuk, ahogy befejezték. Ezzel az iránnyal. (Érdekesség, hogy a Jelenkoron Szörényi Levente csupán két dalt szerzett, a lemez zenéinek java részét Tolcsvay László írta.) A progresszív rock is hatást gyakorolt a Fonográfra, mert amikor közösen megtekintettek Bécsben egy Pink Floyd-koncertet, elhatározták, hogy kísérletezőbb zenével jelentkeznek egy keretes albumon, ez lett az FG-4, ám azon is található country-sláger.

fonograf_studio_1.jpg

fonograf_studio_2.jpg

A Fonográf rendkívül népszerű zenekar volt, az időszak slágerlistáin folyamatosan szerepeltek több dallal is. Ami ennél is fontosabb, hogy koncertjeiken világszínvonalon játszottak, és öt szólamban énekeltek. Saját lemezeik mellett Koncz Zsuzsa és Halász Judit albumait is a Fonográf készítette, 1978-ban pedig Szörényi Levente Adamis Anna szövegíróval közösen albumot írt Kovács Katinak (Életem lemeze). Ez megbontotta az addig atombiztosnak számító Szörényi-Bródy szerzőpár egységét, és elkezdődött egy belső erjedés a zenekarban. 1980-ban a MIDEM-csapatból dr. Erdős szerint a Fonográfnak volt a legnagyobb esélye a világsztár státuszra. Hallgatva egy multi-kiadóra, a Fonográfot countryzenekarként pozicionálták és ráaggatták a country & eastern stílusmeghatározást, ami inkább szánalmas, mint humoros. A lemezipari szakemberek értetlenül kapkodták a fejüket, hogy Magyarország miért akar homokot exportálni a Szaharába? Másrészt a zenekar nem bírta feldolgozni azt a kettősséget, hogy Nyugaton ismeretlenül elölről kellett kezdeniük mindent, miközben itthon ők voltak a legnépszerűbb zenekarok egyike. Egy dániai fellépést követően megbeszélték, hogy nem próbálkoznak tovább.

A MIDEM-re készült lemezük a Country & Eastern címet viseli (Pepita International, SLPR 702), s Fonográf-dalokat tartalmaz a korábban megjelent albumokról, valamint Szörényi Levente Utazás című lemezéről és egy Pierre Tubbs-szerzeményt. A szerző több angol szöveget is jegyez a Country & Eastern-ön, ezenkívül zenei rendezőként is közreműködik. A többi dalszöveg Stacey Wylde és Stan Alexander munkája, s többnyire nem Bródy János eredeti szövegeinek tükörfordításai.

fonograf_front.jpg

fonograf_back.jpg

A lemezen az alábbi dalok szerepelnek:

A oldal:

  1. Silver Dancer (Hunyd le a szemed)
  2. Bluebirds (Hét évig tart)
  3. Greyhound (Távolból írok kedvesem)
  4. Brand New Day (A széllel szemben)
  5. Always Find A Reason (Dal az ártatlanságról)

B oldal:

  1. Come Back Tomorrow (Bánatvirág)
  2. Heaven Is In Your Eyes (Mosolyod vigasztal)
  3. Under The Moonlight (Vidéki kislány)
  4. Lonesome Once Again (Távolból írok kedvesem)
  5. Blow Me Back Santa Ana (Pierre Tubbs szerzeménye)

A hangfelvételek a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat és a MAFILM stúdióiban készültek, a zenei rendezők Pierre Tubbs, Péterdi Péter és Dobó Ferenc voltak, a hangmérnöki munkát Dobó Ferenc és Peller Károly végezték. A grafikus Bányai István, a fotókat Hegedüs György készítette.

A lemez hangzása nem egységes, a fentiekből kitűnik, hogy több ember végezte a munkálatokat több stúdióban. Hangképe eltér a korábban megszokott magyar nyelvű felvételektől, az eredetiek sokkal jobban szólnak. Érezhető, hogy mesterkélt, helyenként erőltetett, a kor divatja szerinti eszközökkel és módszerekkel megerőszakolt a hagyományos Fonográf-hangzás. (Különösen idegen a disco-ritmusok és -hangzás alkalmazása: teljesen életidegen ettől a stílustól.) A zenészek kitűnő munkát végeztek, de a zenei rendezők csapnivalót. Szörényi Levente és Tolcsvay László angol éneke kiváló teljesítmény. Nem a zenekaron múlott a lemez és a szerződések sikertelensége.

szabolcs_4.jpg

Az István, a király sikere a Fonográf hattyúdalának bizonyult, az utolsó lemezük, a Jelenkor megjelenését követően a zenekar befejezte működését, Szörényi Levente búcsút vett a színpadtól egy időre. 2004-ben a Kisstadionban adtak egy sikeres koncertet, a legújabb hírek szerint 2018. február 16-án a Papp László Budapest Sportaréna színpadára lépnek.

Fotók: Fortepan.

Szerző: Rozsonits Tamás

A sorozat előző része:
A magyarok nyilaitól ments meg, Urunk, minket! – Bevezetés a magyar rockzene külföldi expanziójába

A blog az NKA Cseh Tamás Program Magyar Könnyűzenei Örökséget Támogató Alprogramjának támogatásával készül.

A bejegyzés trackback címe:

http://beatkorszak.blog.hu/api/trackback/id/tr1513022400

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.