„Nem látom a kezeket” – Táncolók helyett csápolók

2017. szeptember 29. - beatkorSzaki

A hetvenes évek második felében feltűnt új rocknemzedék tagjai sok szempontból elváltak a korábbi évtized beatnemzedékének rajongóitól – nemcsak ruházkodásukban, fogyasztásukban és társas kapcsolataikban tűntek sokkalta keményebbnek és kezelhetetlenebbeknek, mint elődeik,…

Tovább

A beattől a dzsesszig – Ötven éve alakult a Kugli és a Fókabácsiék

Épp ötven évvel ezelőtt, 1967-ben alakították meg ceglédi középiskolások a Kugli és a Fókabácsiék nevet viselő zenekart. A különös név onnan ered, hogy a banda egyik tagjának az akkor divatos hosszú haj helyett egy nyiratkozást követően kugli formájúra sikeredett a feje, egy másik tag pedig éppen…

Tovább

Fesztivál szekuriti 2. – Rendőrattak és könnygázgránát vagy „Mi nem ilyen békét akartunk”

Nem mindig motoztak meg a fesztivál bejáratánál, volt ennél sokkal rosszabb is. Az első magyar popfesztivál biztonsági kérdéseiről már írtunk, és a diósgyőri stadionban tartott fesztivál után jó ideig semmit nem engedélyeztek a szervek. Volt persze Tabán és ’76-tól aztán a BNV területén…

Tovább

A fogyasztás és a vágy tárgyai a táncdalban és a pol-beatben

Szécsi Pál: Micsoda igények! – Tóth József: Nem te vagy a fej!

Pár évvel ezelőtt e sorok írója előadást tartott arról, hogy a fogyasztás és a vágyakba fojtott, elképzelt Nyugat hogyan jelent meg a magyarországi populáris kultúrában, 1960 és 1980 között. Az egyik zenei illusztráció Szécsi Pál Micsoda igények! című dala volt. A közönség egy része halkan magában…

Tovább

A koncertszervezés királyának esete a Queennel – interjú Hegedűs Lászlóval

Hegedűs László (1948) a hazai koncertszervezés doyenje. A Multimedia Organisation, illetve annak leányvállalata, a Multimédia Concerts vezetőjeként olyan pop- és rocksztárokat hozott elsőként Magyarországra, mint a Queen, a Genesis, a U2, Elton John, Carlos Santana, Paul McCartney, az AC/DC, a…

Tovább

Lírai underground – Balaton

Hunyadi Károly és Víg Mihály A nyolcvanas évek első felének harsány undergroundjában a Balaton képviselte a visszafogottságot, a lírát. A zenekart 1979-ben alapította Víg Mihály és Hunyadi Károly. Első koncertjüket 1980. szeptember 13-án adták a Kulich Gyula téri pszichiátriai klinika udvarán az…

Tovább

A pol-beat és a dal politikuma: Haraszti Miklós és Maróthy János

Haraszti Miklós A kultúra és a kommunista hatalom című előadáson a Sorbonne-on, 1979-ben Az előző két posztban röviden összefoglaltuk a Magyarországon 1966–1967 körül megjelenő, s a hivatalos támogatásoknak köszönhetően gyorsan terjedő, itthon szinte magát önálló műfajjá kinövő pol-beat…

Tovább

Requiem a protest songért

A magyar pol-beat mint „városi népzene”

Az előző posztban azt tárgyaltuk, hogy milyen körülmények között jött létre a protest songból egy sajátosan magyar műfaj, a pol-beat. Azt is említettük, hogy – dacára annak, hogy sok amatőr próbálkozott meg dalok írásával – ez nem valamiféle zenei zsákutca volt, hisz Máté Péter, Berki Tamás, Vámos…

Tovább

Az államosított tiltakozás

A pol-beat Magyarországon

A Gerilla együttes  A mai napig is a magyar publikum emlékezetében élénken élő, s a maguk korában hatalmas népszerűségnek örvendő táncdalfesztiválok mellett szinte elhalványult az a tény, hogy 1967. július 1-jén, szombaton, a Kommunista Ifjúsági Szövetség (KISZ) VII. kongresszusának tiszteletére, a…

Tovább

Kell-e nekünk Piramis brigád?

„Tudod, ittunk is meg szipóztunk, meg minden,gyorsan elfogyott a Technokol Rapid,mentünk volna Pálma ragasztóért,de akkor – jött a Piramis!” (Neoprimitív: Szolid a Rita) A Piramis együttes körül kialakuló rajongás okairól és lehetséges következményeiről 1979 júniusában Kell-e nekünk Piramis…

Tovább