Volt egyszer egy beatkorszak

A magyarok nyilaitól ments meg, Urunk, minket!

A negyven éve alakult V’ Moto-Rock angol nyelvű albuma

2018. január 13. - beatkorSzaki

vmoto_1.jpg

Csalhatatlan jele annak, ha egy zenekarban megbomlik az egység, és tagcsere várható, ha válogatásalbumot jelentetnek meg, vagy az egyik tag szólólemezt készít. Így történt ez 1977-ben is, amikor sokak meglepetésére a Bergendy együttes ünnepelt sztárja, a basszusgitáros-énekes-zeneszerző-szövegíró Demjén Ferenc, vagy ahogy az egész ország ismeri: Rózsi, bejelentette, hogy zenészbarátaival hozzálátott az első önálló lemeze rögzítéséhez.

A borítón nagyon hosszú a közreműködők névsora, például a komplett anyazenekar szerepel a listán, ahogy az akkori Locomotiv GT, a Cini és a Tinik, Babos Gyula és számos jazz-zenész, valamint a Skorpió orgonavirtuóza, Papp Gyula és a Generál gitáristene, Tátrai Tibor is. A Fújom a dalt minden idők egyik legjobb hazai nagylemeze, leszámítva a penetráns megszólalást. Mire megjelent, Rózsi már ki is lépett a Bergendyből. Szóba hozták az LGT-vel is (alaptalanul), közben azonban nagy titokban formálódott egy új zenekar is: Rózsi Papp Gyulával, Tátrai Tiborral, Debreczeni Csabával és Tóth János Rudolffal tervezgetett, végül aztán 1977 szeptemberében csapatot hirdetett: a V’73-ból Lerch István és Herpai Sándor, a Fermből pedig Menyhárt János rúgták be a V-Motort. Azonnal készítettek egy kislemezt, amelynek két dalát és Demjén szólólemezét mutatták be első országos turnéjukon decemberben, a Mini társaságában.

A következő év meghozta az első nagylemezt, 1979-ben pedig az ghanai-angol Osibisa csapattal turnéztak Lengyelországban és hazánkban. (Közben elkészítettek két albumot Kovács Katinak, és egyet Katona Klárinak.) 1980 májusában jelent meg a cím nélküli második lemezük, amely szintén az elsők között szerepel a legjobb hazai albumok listáján. Ezt követően, megismételve a jól bevált módszert, újra kivettek két év alkotói szabadságot, majd rögzítették harmadik nagylemezüket, a szintén remekmű Gyertyákat. Ezen a klasszikus rockzenei hangszerelésüket alaposan frissítették a new wave elemeivel, Lerch István a Hammond orgona helyett az új Yamaha CS70M szintetizátorát használja, a későbbi albumaikon pedig szinte a végletekig fokozták a kor zeneipari forradalma legújabb vívmányainak csatasorba állítását. Időközben a második nagylemezükbe, különösen a Várj, míg felkel majd a Nap című dalukba beleszeretett egy külföldi menedzser, és Kóbor János, az Omega énekese is igyekezett nyugati kapcsolatait mozgósítani a V’ Moto-Rock érdekében. Felvettek egy angol nyelvű anyagot itthon, amit Frankfurtban turbóztak fel és kevertek véglegessé. Először az Omega német kiadóját, a Bellaphont szemelte ki Mecky, végül a szintén német X Records jelentette meg 1984-ben, Motorock címmel. Hazánkban Best of V’Moto-Rock címmel dobták piacra, nagyon alacsony példányszámban. A Magyar Hanglemezgyártó Vállalat hanyag hozzáállását jelzi az is, hogy még külön borítót sem készítettek a lemezhez, a Favorit label egyentasakjában jelent meg, csak egy matrica utalt arra, hogy ez egy V’Moto-Rock-lemez, holott a tartalom egy vérbő „best of” a zenekartól:

A:

  1. Angel Girl (Angyallány)
  2. New Year (Új év)
  3. The 1001st Night (1001. éjszaka)
  4. You Should Let Me Go (El kell, hogy engedj)
  5. Fly Into the Light (Repülök a fénybe)

B:

  1. Come and Love Me (Gyere és szeress!)
  2. Red or White (Nincs középút)
  3. Buy the World (Világvevő)
  4. It’s O.K. for Me (Nekem így jó)
  5. Wait Until the Sunrise (Várj, míg felkel majd a Nap)

 

motorock_front.jpg

v_moto-rock_front.jpg

Mint látható, az angol szövegek kisebb eltérésekkel támaszkodnak a magyar eredetikre. Szövegíróként A. Lunn és I. Hauke szerepelnek a korongon. Az Omega meghívta a V’ Moto-Rock legénységét egy nyugati turnéjára is, hogy közelről tapasztalhassák meg, mennyi munka és energia-befektetés szükséges a világszínvonalú működéshez. Észak-amerikai meghívást is kapott a zenekar, de közben a kezdeti lendületük megtört. Igaz ugyan, hogy készítettek még három hazai nagylemezt, ám tíz év közös munka után feloszlottak. Demjén Ferenc és Lerch István is inkább a szóló pályafutásukra koncentráltak.

A V’ Moto-Rock volt talán a hetvenes évek hazai szupergrupp-hullámának utolsó nagy formációja. A zenekart a rockerek is kedvelték, de dalaikat azok is fújták, akik egy koncert közelébe se merészkedtek életük során.

Fotó: Fortepan.

Szerző: Rozsonits Tamás

A blog az NKA Hangfoglaló Program támogatásával készül.

A bejegyzés trackback címe:

https://beatkorszak.blog.hu/api/trackback/id/tr6713570989

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása