A jazz pulzusa - interjú Módos Péterrel

2016. november 18. - beatkorSzaki

modospeter_1.jpg

A Magyar Televízió 1989 előtti könnyűzenei kínálatát alapvetően Módos Péter (1939) és stábjának szerkesztői tevékenysége határozta meg. Az eredeti foglalkozása szerint műszerész Módos 1962 és 1968 között a KISZ II. kerületi Bizottságának kulturális és agitprop titkára volt, emellett a Budapesti Ifjúsági Könnyűzenei és Jazz Klubot vezette. 1968-ban lett a Magyar Televízió zenei szerkesztője. A táncdal- és jazzfesztiválok mellett szerkesztőként olyan produkciók fűződnek a nevéhez, mint a Könnyűzenét Kedvelők klubja, az Extázis 7-től 10-ig, a Tapsifüles, a Slágerszerviz, a Jazz Pódium, az Egymillió fontos hangjegy, a Pulzus, a Pori Jazz és a TeleJazzPódium.

Jávorszky Béla Szilárd:
Voltak-e politikai tabuk? Olyan zenekarok, akik ugyan nem voltak hivatalosan letiltva – tehát nem készült erről leirat –, de akikről tudni lehetett, hogy őket nem lehet képernyőre engedni.

Módos Péter:
Tőlem két műsor nem mehetett adásba. Az egyiket már az előbb említettem. A Nagy Feró-féle Bikini, az átmeneti időszakban, a tévé 4-es stúdiójában, illetve az odavezető csiga lépcsősoron vettük fel. Nagy Feró nagyszerű forgatókönyvet írt hozzá, amiből készült egy tizennyolc perces show, amiben részt vett a felesége, Csuka Mónika is, meg az akkor még pici gyereke. Azért nem mehetett adásba, mert az egyik jelenetben, miközben egy orosz népdalt adtak elő, a zenekar tagjai üvegből itták a sört. Az volt a kifogás, hogy ezzel rosszra nevelik az ifjúságot. És pont egy orosz népdal kapcsán. Aztán mégis engedélyezték. Aztán mégsem ment le. De nem volt tragédia.

A másik „letiltott” adás egy Komár-műsor volt, ennek viszont kifejezetten örültem. Roxinpad adás lett volna, a Bolgár Kulturális Otthonban vettük fel, élő hanggal, de felvételről. Azért nem mehetett le, mert – mondom, örültem is – rossz volt a produkció.

Jávorszky Béla Szilárd:
Mikor történt ez?

Módos Péter:
A Roxinpad 1987 márciusától 1991 júniusáig futott és ez a Komár-adás valamikor a rendszerváltozás környékén lehetett. De semmi köze nem volt a politikához.

Jávorszky Béla Szilárd:
Annyira gyenge volt a produkció?

Módos Péter:
Élő hangos volt.

Jávorszky Béla Szilárd:
Mégis, mi volt a gond? Komár hamisan énekelt?

Módos Péter:
Olyasmi is történt. Meg nem szólt rendesen a basszus. Szóval hangmérnöki hiba miatt nem lett elég jó a hangminőség. Amire egyébként nagyon kényes voltam.

Jávorszky Béla Szilárd:
Ezekben a műsorokba csak olyanok kerülhettek be, akiknek volt már a lemezük?

Módos Péter:
Nem volt ilyen feltétel.

Jávorszky Béla Szilárd:
Volt olyan, akinek nem volt lemeze és bekerült?

Módos Péter:
De még mennyi. Például Gerendás. Vele akkor ismerkedtem össze, amikor hazajött Norvégiából. A kutya nem ismerte még itthon.

Jávorszky Béla Szilárd:
Hol járunk időben, csak körülbelül?

Módos Péter:
A Pulzus ideje alatt.

Jávorszky Béla Szilárd:
A Láma időszakban?

Módos Péter:
A Lámát már itthon alakította. Ez még előtte volt. Azt a nótát énekelte, aminek az volt a címe, hogy... Nem jut eszembe. Zorán is énekelte magyarul. Nagyon jó angol nóta volt. Arra emlékszem, hogy a Városligeti tó fölött ívelő hídon énekelte angolul a dalt Gerendás. De mi volt a címe? Zorán évekkel később magyarul adta elő. Mindegy, a lényeg, hogy akkor még nem volt felvétele Gerendásnak. Szalagon mutatta meg nekem.

Szóval sok olyan zene, nóta, zenekar és főleg szólista volt, akiknek ott készült a „hangja” a stúdióban. A Pulzus után 1994-ben elindítottam a TeleJazzPódiumot. Egy presszóban vettük fel az összes műsort.

pori_jazz.jpg

A finn Pori Big Band jazz együttes. 

Jávorszky Béla Szilárd:
Presszó díszletben, vagy konkrétan egy adott presszóban?

Módos Péter:
Egy konkrét presszóban. A Bécsi úton, majdnem a Klubrádiónál van, ugyanazon az oldalon. Presszó volt, nevezzük annak, ami. A Klubrádiótól egy kicsit visszább. Tehát a belső Bécsi úton. Talán a nejem meg tudja mondani. Szóval ott vettük fel mind a harmincnégy adást, kizárólag magyarokkal. Szakcsitól kezdve mindenki részt vett benne. Stabil tagja volt a stábnak – a gyártásvezetőn kívül, szegény ő sem él már – Csáki László. Megérdemli, mert nagyon sok műsort, sorozatot készítettem vele. A hangmérnököm pedig – bár az utolsó tíz évben egy életre összevesztünk vele – Kovács Péter volt. Remek szakember. Olyan adáshangot csinált, hogy a legtöbbjét lemezre lehetett venni.

A TeleJazzPódium 1994 októberében indult és 1998 júniusáig tartott, tehát majdnem négy évig futott, összesen harmincnégy adás ment le. Részben a Pori Jazzel ment egy időben. A Pori Jazzből összesen száznyolcvannyolc adás került képernyőre, a világ legnagyobb sztárjaival. A finnországi Pori városában vettük fel, ahol 1966 óta fut ez a jazzfesztivál. Mi 1980-tól 2002-ig forgattunk ott, tehát huszonkét éven át. 

Címlapkép: Cseh Tamás Program/Csákvári Zsigmond.

Fotó: Fortepan/Rádió és Televízió újság.

Készítette: Jávorszky Béla Szilárd.

A teljes interjú szövege itt olvasható.

A blog az NKA Cseh Tamás Program Magyar Könnyűzenei Örökséget Támogató Alprogramjának támogatásával készül.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://beatkorszak.blog.hu/api/trackback/id/tr5911935489

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.