Volt egyszer egy beatkorszak

A könnyűzene és a színház kapcsolatáról rendezünk pódiumbeszélgetéseket a Magyar Zene Házában

2024. december 02. - beatkorSzaki

rakoczi_ter3.jpgMit keresett Budapest rossz hírű terén a Szabadság-szobor? Mi volt a közös a Nero császár Rómájában, illetve a Kádár-korszakban? Hogy befolyásolta egy cirkuszi delfin egy fiatal erdélyi rockzenekar pályáját? És vajon mekkora sikert aratott a Vajdaságban a Zöldhajú lány?

Tovább

A mi Komár Lacink és a rejtélyek rejtélye

80 éve született Komár László

fortepan_137201.jpgKomár László nevét először 1977-ben, 17 éves koromban hallottam, amikor együttese, a Sprint berobbant a Postakocsi című dalával. A cowboy-country műfaj nem tartozott a kedvenceim közé, de a nóta felhőtlen jókedve magával ragadott. Hamarosan, 1978-ban megjelent a Sprint első nagylemeze, amelynek előzetes rádiós ajánlóit hallgatva megállapítottam, hogy rendes rock and roll zene, ezért, megvásároltam az LP-t. Legjobban a Tudod-e még?, és a Talán egy perc alatt című számokat csíptem, utóbbiról csak jóval később tudtam meg, hogy Németh Lehel egykori slágerének feldolgozása.

Tovább

Kurucz Attila: Mindenki segíteni akart, hogy tető alá hozzuk Diósgyőrben a fesztivált

kuruczattila_nyito.jpgKurucz Attila 23 éves volt az 1973. június 10-én rendezett Diósgyőri Popfesztivál idején. A szervezésébe a Molnár Béla Ifjúsági Ház klubvezetőjeként vágott bele. Ötvenegy évvel a magyar könnyűzene történetében mérföldkőnek számító fesztivál után rendőrautóval tett családlátogatásról, az utolsó pillanatban megszerzett ORI-engedélyről, valamint a magas, bajszos férfiak összetéveszthetőségéről is mesélt nekünk.

Tovább

Jampecek, hippik, csövesek, punkok – Az ifjúsági szubkultúra mint társadalmi és divatjelenség az államszocializmusban

nyito.jpgAhhoz, hogy a címben kiemelt államszocializmusbeli ifjúsági – szubkulturális – csoportokat a térben, az időben és a társadalomban is el tudjuk helyezni, rövid áttekintést kell adni a félmúlt Magyarországáról, arról, milyen volt ez az ország, milyen volt a kultúra, milyen volt a társadalom, és milyen volt a politika az 1950-es, ’60-as, ’70-es és ’80-as években.

Tovább

Akit nem lehetett mással kicserélni – itt a Barta Tamásról szóló kötet

lgt_19740810_ruisrock1_bartatamas.jpgEltalált borító, ütős cím és három szerző: ezek az első benyomásaim a friss Barta Tamás-kötetről. Hármaskönyv, de nem úgy, mint Werbőczyé és mivel jól ismerem az írókat, nem csodálkozom: nem a véletlen sodorta őket közös társaságba. Az sem véletlen, hogy Gábor Eszter neve van elöl, hiszen ebbe az elképesztő kutatómunkát igénylő programba, amit saját magának adott, ő vágott bele megszállottként évekkel ezelőtt. Miért? Mert valódi rajongó.

Tovább

Öltönyösök a sárgulási bálon – A hódmezővásárhelyi Piramis együttes története

piramis_1.jpgA beatkorszakban alakult egyik legismertebb hódmezővásárhelyi zenekar az elsőként 1965-ben színpadra lépő vásárhelyi Piramis együttes volt. A vásárhelyi Piramist a beatzenével a középiskolában megismerkedő fiatalok alakították meg.

Tovább

Akiből ömlött a zene – in memoriam Szörényi Szabolcs

fortepan_262616.jpg2024. november másodikán elhunyt Szörényi Szabolcs. Borzalmas leírni ezt a mondatot, éppen ezért a következőkben inkább Szabolcs életét és munkásságát ünnepelném néhány szubjektíven kiragadott pillanattal, melyek legalább négy évtizede boldogsággal töltenek el engem (és remélem még sokakat), és valahányszor meghallom ezekben a dalokban Szabolcs játékát, az megerősíti a zenébe vetett hitem.

Tovább

Megfigyelt évtizedek ‒ Állambiztonság és popzene kapcsolatának szakaszolási lehetőségei a Kádár-korszakban

fortepan_88421_1.jpgA magyar állambiztonság az 1960-as évek elejétől egészen 1989-ig foglalkozott a könnyűzenével, pontosabban a zenészekkel, előadókkal, illetve ezeknek a fiatalok tömegeire gyakorolt hatásaival. Okkal feltételezhetjük, hogy ebben a szűk három évtizedben a hazai populáris zene és az állambiztonság, ebből következően pedig kettejük kapcsolata is változott. Írásomban azt vizsgálom, hogy milyen szakaszokat lehet elkülöníteni a Kádár-kori politikai rendőrség popzene körül végzett tevékenységében, és ez a szakaszolás mennyiben járulhat hozzá a magyarországi könnyűzene egészének korszakolásához.

Tovább

Nehéz zene, nehéz téma, nehéz színpad! – a Szegedi Szabadtéri Játékok előadásai a rendszerváltás előtti években (2.)

fortepan_40714.jpgElőző részt A nyomorultak 1987-es ősbemutatójával fejeztem be, és említést tettem Vikidál Gyuláról, aki színjátszóként is nagyszerűen megállta helyét: Jean Valjean szerepe hosszú évekre „ráégett”. Azonban ebben az előadásban ő volt az egyetlen az István, a király csapatából, mert e darab inkább musical, mint rockopera, így aztán színészek formálták meg a főbb szerepeket.

Tovább

Hevesi István: „Az Almássy tér egyfajta szabadságzárvány volt Budapesten”

untitled_10_of_14.jpgHevesi István a Veszprémi Egyetem hallgatójaként kezdett koncerteket szervezni. Annyira magával ragadta a könnyűzene, hogy bár csak a vegyészmérnöki fizetésének felét kínálták neki, mégis inkább népművelőnek állt. Később alámondásos akciófilmeket vetített vasas szakmunkásoknak, illetve az ő nevéhez fűződik a nyolcvanas évek egyik legfontosabb tehetségkutatójának, a Poptojásnak a felfuttatása is. Miért volt terhes a VII. kerületnek az Almássy tér és hogy lett a dzsesszből metál? Interjúnkból ez is kiderül.

Tovább
süti beállítások módosítása