Működésének negyedik évébe lépett a Locomotiv GT 1974-ben. Már három nagylemezük jelent meg (Locomotiv GT, Ringasd el magad, Bummm!), valamint színpadon és hanglemezen is játszottak, az óriási sikert aratott Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról című musicalben. Mindemellett 1973 őszén egy sokat ígérő együttműködés is elindult, Londonban felvehették első angol nyelvű nagylemezüket, amelyet az ABC Records nemzetközi cég 1974-ben tervezett kiadni. Kellhet-e több remény egy magyar rockzenekarnak?
1974 májusában Angliában és az Egyesült Államokban is megjelent az együttes nevét viselő nagylemez. Az első külföldi magyar album volt, amelyhez komoly kiadói figyelem és befektetés is társult. Egyrészt tévé- és rádiószereplésekben mutatták be a közönségnek a messziről jött formációt, másrészt nyárra nagyszabású amerikai turnét szerveztek nekik. Noha jobbára előzenekarként léptek fel a ZZ Top, az Aerosmith, a Chicago és mások előtt, ez a bemutatkozási lehetőség páratlannak számított. (Halkan jegyezzük meg, hogy az Egyesült Államokban magyar rockelőadónak azóta sem volt hasonló turnéja.) A koncertek igen jól sikerültek, és a lemez is fogyott annyira, hogy még a turné alatt megállapodás szülessen a folytatásról, mely szerint Amerikában egy újabb angol nyelvű lemezt készíthetnek, és természetesen egy újabb koncertkörút is vár rájuk. Ezek a hónapok a munka lázában teltek az együttes háza táján. Az amerikai turné alatt írtak újabb dalokat, és az itthoni, augusztusi pihenő alatt pedig Kovács Katival készítettek lemezt (Kovács Kati és a Locomotiv GT, a nyitó sláger utáni közkeletű, alternatív címén Rock and Roller, SLPX 17490).
Szeptemberre, mire elkészültek a második lemez felvételeivel, beütött a krach. Kiderült, hogy az amerikai lemezcégen belüli vezetőváltás „eredményeképpen” valamelyik illetékes elsikkasztotta a még ki nem fizetett és komoly összegre rúgó gázsijukat (az ottani szerződéseik értelmében a lemezcég tartotta kezében a koncertek ügyeit is). Sajnos, a vasfüggönyön túli idegenekként nem voltak abban a helyzetben a hetvenes évek Amerikájában, hogy jogi úton keressék igazukat, és az itthonról engedélyezett kinti idejük is lejárt. Az új album megjelenését letiltották, hiszen a további együttműködésnek nem volt értelme (cserébe az ABC Records nem szüntette meg a kizárólagos szerződésüket, azaz annak 1979-es lejáratáig nyugaton máshová nem szerződhettek). Mindennek tetejében a szólógitáros-frontember Barta Tamás a kint maradást választotta a hazatérés helyett, akkori szóval disszidált. Így a zenészek pénz, lemez és Barta nélkül, vert csapatként tértek haza. A disszidálás miatt a forgalomban lévő Bummm! című lemez forgalmazását leállították.
Érdekesség, hogy a klipben közreműködik a 11 éves Morvai Krisztina
Barta instrukciói alapján Karácsony Jánost (ex-Generál) vették be új gitárosnak, a négyes fogat hamar újra teljes lett. A nemzetközi karrierjükben alig helyrehozható törést szenvedtek el, hiszen évekig csak a vasfüggönyön innen működhettek tovább. Így az 1974-es esztendő az LGT számra addig nem látott diadalutat és addig el nem képzelhető kudarcot is hozott.
Szerző: Kovács László (Moiras Records)
A blog az NKA Hangfoglaló Program támogatásával készül.