A jövőre tízéves Volt egyszer egy beatkorszak blog és az azt működtető Hangőr Egyesület augusztus végén csatlakozott pályázatával a Dalszerzés évéhez. A Miről írták a dalt? kiírói olyan novellákat vártak, amelyeket 1957 és 1992 között született magyar dalok inspiráltak. A felhívásra összesen 133-an küldték be írásaikat, és mivel egy pályázó akár három novellával is jelentkezhetett, a zsűrinek 185 művet kell elolvasnia és értékelnie a következő hetekben.
Magyarország nem egy dixie-nagyhatalom. Ha az lenne, akkor a trónját minden kétséget kizárólag a Benkó Sándor által 1957-ben alapított
Viaszosan tükröződik leheletem a Michigan-tó mélyen elterülő felszínén. Huszonnegyedik emeleti, fémszerkezetes üveghomlokzatú lakásunk persze pont nem erről híres. Sokkal inkább a hangos bulikról, a rendőrségi kivonulásokról, Lulu narancssárga pop-installációiról, faterja, Mies építészeti világmegváltásáról és naná, hogy a piáról. Ebben a városban össznépi az ivászat, amióta a húszas években törvénybe foglalták a szesztilalmat. Az emberi elidegenedés sebhelyes arcú, pikareszk leirata. Erről szól a helyi múlt, Saul Bellow már csak tudja. Ital nélkül boldog és egészséges az amerikai. Tök abszurd, nem is értem! Nyilván, azóta mindenki vedel, mintha kötelező lenne.
Csuha Lajos a magyarországi zenés színház egyik legmeghatározóbb alakja. Azt viszont talán kevesebben tudják, hogy mielőtt a Jézus Krisztus Szupersztárban megkapta a címszerepet, a Danuviában és az Ifiparkban koncertezett. Radics Bélával is játszott, úgyhogy megkérdeztük tőle, hogy került a nagydobra a Sakk-Matt felirat. Megtudtuk továbbá, miként okozott tumultust egy nyomdahiba és hogy miért volt aranyélete a katonaévek alatt.
Igen, jól emlékszem, mikor találkoztunk először. Békáson, abban a rózsás tapétájú lakótelepi lakásban, a tizediken. Születésnap talán? Vagy valamilyen pártrendezvény? A Kiss Kati játszotta a megközelíthetetlen szőkét, én a buja vöröset, a Vigh Karcsi meg vigyázott ránk, ha esetleg elszabadulnának az indulatok. Nem így indultunk neki az életnek, de aztán valahogy így alakult.
Nagyon érdekes látni, hogyan változik egy adott popkulturális esemény megítélése az idő múlásával. Ami korábban véres ellentéteket szült, hogyan válik valami teljesen mindeggyé. Hogyan lesz valaki vállalhatatlan a jelenben, és miképpen rántja így magával a korábbi munkásságát, vagy éppen fordítva, hogyan lesz valaki korábbi sikerei ellenére a tévé távirányítóját sértődötten kapcsolgató bácsi/néni, vagy hogyan él túl és alkot a jelenben a jelennek is derűs nyugalommal.
Az ismeretlen világ zenéi címmel nemrégiben jelent meg egy szép kivitelű, vaskos kötet. A könyv – vagy inkább valamiféle enciklopédia ez – a világ progresszív rock zenéjét tárgyalja, elemzi, mutatja be körülbelül 1968 és 1973 között. A lenyűgöző ismeretanyag birtokában, kiválóan megírt mű Dobos András lemezgyűjtő munkája, illetve nagyobbrészt gyűjteményének bemutatása. Vele beszélgettünk a magyar progresszív-rock kísérleteiről, az együttesekről és azok felvételeiről, lemezeiről, melyeket természetesen a könyvében is bemutatott.
1974 novemberében látott napvilágot az
Mert úgy történt, hogy dédnagyapa 1906-ban, Ady Endre harmadik verseskönyvének évében látta meg a napvilágot, ami nemhogy büszkeséggel nem töltötte el később, de leginkább le se tojta,
Napjainkban különösen felkapottak a coming of age sztorik, azaz felnövekedési történetek, amelyeknek nagy hagyománya van a magyar filmtörténetben is Szabó István Álmodozások kora című klasszikusától Gothár Péter Megáll az időjén át Reisz Gábor Magyarázat mindenre és Szimler Bálint Fekete pont című filmjeiig bezárólag.