Volt egyszer egy beatkorszak

A PeCsa a második nyilvánosságban

„Hajnalt hasít a fénysugár / Az égen vörös csillag jár” (Revue’86)

2019. november 19. - beatkorSzaki

fortepan_125160.jpg

Petőfi Csarnok. A felvétel egy Art Deco-koncerten készült

Amíg a Budai Ifjúsági Park és az 1980-as évek ellenkultúrájának a kapcsolata meglehetősen ritka és esetlegesnek tekinthető (bár voltak jelentős fellépések, mint például a Bizottság 1983. májusi koncertje, amelyből látható pár bevágás a Jégkrémbalett című filmben, vagy az 1984-es punkfesztivál, amit a sajtóban sokszor tévesen Vágtázó Halottkémek-koncertként aposztrofálnak), addig a Petőfi Csarnok fontos bázisként szolgált az underground, illetve punkzenekarok számára.  Az 1980-as évek második felében már csak ritkán rendeztek koncerteket a Kisstadionban, szerepét az 1982-ben átadott Budapest Sportcsarnok vette át, itt azonban az új sztárzenekarok közül csak néhány koncertezett. Így állt elő az a helyzet, hogy olyan, országosan ismert, hatalmas lemezeladási példányszámokkal rendelkező együttes, mint az Első Emelet, ugyanott lépett fel, mint azok a zenekarok, amelyek semmilyen médiajelenléttel nem rendelkeztek. Illusztrációképpen álljon itt néhány dátum:

1986. január 7.: A tizedes meg a többiek, Revue '86, Tavasz 17 pillanata, Harlemi Bárányok (az Aurora ebben az időszakban – kényszerűségből – többször is ezen a néven lépett fel), Kretens

Erre a koncertre a Magyar Rádió is küldött ki tudósítót, aki interjút készített a Tizedes meg a Többiek, illetve a Kretens több tagjával, amelyben meglehetősen rosszindulatú, provokatív kérdésekkel próbálta lejáratni a fellépőket.

1986. június 8.: Kretens, A tizedes meg a többiek, Revue '86, Trottel, M. G. Dement

1986. december 9.: Revue '86, Trottel, Lenin körút, Psycho, Zajártalom

1987. május 24.: Tizedes meg a többiek, F.O. System, Trottel, Gusztus, Pál Utcai Fiúk, Elit Osztag, Kuzon Mütöde, PG Csoport, Drum Orchestra, Revue'87

A fent említett formációk közül a Kretens ebben az időszakban már igazi sztárzenekarnak számított a színtéren, ők 1986-ban önállóan is felléptek itt, s koncertjükre ezerötszázan váltottak belépőt.

Az underground formációk közül is többen játszottak rendszeresen a Petőfi Csarnokban, így például az Ági és a Fiúk, a 2.  Műsor és a Neurotic. Király Tamás több divatbemutatót rendezett itt, amiken sokszor az underground együttesek is felléptek – például a Zombie, az Orkesztra Luna és a Sexepil. Az egyik legemlékezetesebb, és a korszakot rendkívül jól illusztráló esemény a Sziámi 1986. február 4-én rendezett koncertje volt, amelyet Bódy Gábor emlékének szenteltek. Az esemény eredetileg a The killers are walking among us (A gyilkosok köztünk járnak) címet viselte, de a BM utasította az intézmény vezetőségét, hogy ezt változtassák meg, és ha van ilyen címet viselő dal, az sem hangozhat el. A koncert végül a Nem bízhatsz senkiben címmel zajlott le. A BM dolgozói természetesen jelen voltak a rendezvényen, Lehel Lászlónak, az intézmény vezetőjének irodájában hallgatták végig a koncertet – Lehel „ biztosította őket, hogy az a bizonyos szerzemény nem hangzik el, mi persze előadtuk” – emlékezett vissza Müller Péter Sziámi.

Az 1980-as évek új stílusirányzatai (például Neue Deutsche Welle, az indusztriális zene, a dark és a hardcore) nemzetközi képviselői közül is sokan koncerteztek a Petőfi Csarnokban: a Die Tödlische Doris, az Einstürzende Neubauten, a Test Department (ők többször is), Billy Bragg, a Normahl (előttük a QSS lépett fel), a The Young Gods és a Laibach is fellépett.

Hajnóczy Csaba, a Kontroll Csoport, majd a Kampec Dolores gitárosa 1988-ban a PeCsában hozta létre a HungaroCarott Fesztivált, amelynek köszönhetően a szomszédos országok underground zenekarai is eljutottak Magyarországra. 1988-ban, az első HungaroCarotton a műsorvezető Kistamás László – akkoriban a Balkán FuTourist frontembere – színpadra szólította Pálinkás Szűcs Róbertet, az Inconnu Csoport tagját, aki a magyar börtönviszonyok embertelenségéről, valamint a március 15-i tüntetés résztvevői elleni rendőri agresszióról beszélt. A retorzió nem maradt el: a Belügyminisztérium azonnal utasította a Magyar Televíziót, hogy Pálinkásnak és Kistamásnak – aki akkoriban a Harmadik csatorna nevű műsort vezette – ne adjanak a továbbiakban munkát. De a fesztiválhoz – ami az 1990-es évek elejéig működött – több emlékezetes koncert kötődik a hazai underground képviselőinek szemszögéből is. A második rendezvényen mutatkozott be a Hegyi Zoltán távozása utáni, Mick Ness holland énekessel felálló Sexepil-formáció; 1991-ben pedig itt adta utolsó koncertjét a dark rockot Magyarországon meghonosító, és a mai napig első számú képviselőjének tartott  F.O. System.

Szerző: Dragojlovics Péter

Fotó: Fortepan/Urbán Tamás.

Felhasznált irodalom:

Szőnyei Tamás: Az új hullám évtizede II., Katalizátor Iroda, Budapest, 1992
Szőnyei Tamás: Nyilván tartottak- titkos szolgák a magyar rock körül, Magyar Narancs–Tihanyrév, Budapest, 2005 László Viktor- interjú (2014)
Hadzsi Imre-interjú (2016)
Papp György Zoltán-interjú (2016)
Tóth Miklós-interjú (2016)
Jerabek Csaba- interjú (2019)

A blog az NKA Hangfoglaló Program támogatásával készül. 

A bejegyzés trackback címe:

https://beatkorszak.blog.hu/api/trackback/id/tr3015314120

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása