Volt egyszer egy beatkorszak

„Azt hiszem, abbahagyom, túl nehéz játék” – A Taurus-életmű (2. rész)

2025. június 13. - beatkorSzaki

fortepan_141863.jpg1972. augusztus 6-án lezárult a Taurus történek első időszaka: ezen a napon lépett fel utoljára a zenekar az eredeti felállásban, Miskolcon, a Színész-Újságíró Rangadón, azaz a SZÚR-on.

Tovább

Erdész Róbert: A Skodánk hátsó ülésén utazott az orgonám

erdesz_fekvo_2.jpgA szülei kémikusok voltak, a húga a Győri Balettban táncolt, és mindig volt náluk otthon egy zongora. Erdész Róbert a Solaris, Napoleon Boulevard és Cabaret Acoustic zenekarok billentyűs-zeneszerző-producere, számtalan díj tulajdonosa. Most az első nagy sikerükről mesélt nekünk. Megtudtuk továbbá, miért volt egyértelmű a zenekari névadás, hogy ki adott spontán dobkoncertet egy Üllői úti játszótéren, illetve, hogy miféle díszkíséretet kapott élete első Ifiparkos koncertje előtt.

Tovább

A Rock and Roll Party soha nem ér véget – Rajongás, életkor, Hungaria

fortepan_213804.jpgNéhány napja szembejött velem a Facebookon egy videó, amely a Hungaria együttes és a közönsége városligeti találkozóját mutatja be. A kezdő képsorokat látva úgy véltem, hogy ez az április végi esemény valószínűleg a zenekar június 6-án és 7-én az MVM Dome-ban rendezendő két koncertjének a felvezetője lehet.

Tovább

A vörös színű, doboló veréb jegyében – Magyarok a Berlini Politikai Dalfesztiválon

fortepan_228172.jpgA pol-beat (vagy folk-beat, városi dal, protest-song) elnevezésű műfaj egyik legjelentősebb nemzetközi rendezvényét 1970-től 1990-ig Kelet-Berlinben rendezték meg. Az utolsó kettő kivételével minden évben magyar meghívott – zenekar vagy szólista – is fellépett itt. A Világifjúsági Találkozó (VIT) keretén belül RLX. néven szerveztek hasonló jellegű fesztivált a keletnémet fővárosban, 1973-ban, így abban az évben nem volt külön Rote Lieder. Az ezen a blogon megjelenő írások kereteit „szétfeszítené”, ha a közel két évtized eseményeit évenkénti bontásban taglalnám, ezért a korabeli sajtóban megjelentek alapján igyekszem összefoglalni a szerintem legfontosabb – főleg magyar vonatkozású – történéseket.

Tovább

„De jó lenne, ha érezném, hogy túlél engem néhány dal” – 10 kedvenc Szörényi-slágerünk

fortepan_190703.jpgSzörényi Levente zenei munkásságát nemhogy egy cikkben, de egy könyvben is csak nehezen lehetne összefoglalni. Az Illés és a Fonográf mellett készített három szólólemezt, írt zenét Koncz Zsuzsának, Kovács Katinak, Sebestyén Mártának, nem beszélve a filmzenékről, rockoperákról. Így az itt összegyűjtött tíz dal e gazdag zenei munkásságnak csupán szubjektív gyűjteménye lehet. Nekem ezek a kedvenceim.

Tovább

Mostoha sorsú remekmű – 55 éves az Omega Éjszakai országút című albuma

fortepan_87113_2.jpgAz Omega harmadik nagylemezének megjelenése alkalmából, 1970. december 18-án sajtótájékoztatót tartott a budapesti Fészek Klubban. Az Esti Hírlap beszámolója szerint az eseményen a zenekar tagjai felelevenítették a mozgalmas év lefontosabb eseményeit: a sikeres jugoszláviai, franciaországi és spanyolországi koncertkörutat, valamint a nemzetközi zenei fesztiválokon elért nagyszerű eredményeket.

Tovább

„Nem az esze, farka, ami vitte” – Egy méltatlanul elfeledett musical, a Rákóczi tér [Podcast]

rakoczi_ter3_1.jpg1988 tavaszán kellett némi bátorság egy olyan musical színpadra állításához, aminek a Gellért-hegyi Szabadság-szobor nőalakja, és az őt akkor még vigyázó szovjet katona a két főszereplője, a helyszíne pedig az akkoriban rossz hírű Rákóczi tér. Schwajda György történetéhez Döme Zsolt írt zenét, amiből így 1988. április 1-jére megszületett a Rákóczi tér című musical, amit a Szolnoki Szigligeti Színház színpadán kívül azóta sem játszottak sehol, hanganyaga is csak a Beatkorszak Projekt 2024. decemberi Rock és színház konferenciájára készülve került elő.

Tovább

„Uraim, fejezzék be az üvöltést, különben véget vetek az össztáncnak!” – A Liversing története rock and rolltól a rhythm and bluesig (2.)

fortepan_56465.jpgA Liversing (a zenekar történetének első éveiről itt írtunk) 1964-ben hetek alatt a korabeli fővárosi zenei élet élvonalába került. Az Ady Endre Kultúrotthonban volt a törzshelyüknek, amelynek igazgatója, Bass Lajos mélységes undorral és megvetéssel viszonyult az ifjúsági zenéhez, nyereséget azonban csak úgy tudott elérni, ha fellépési lehetőséget adott a feltörekvő együtteseknek. Homonnay Zsombor visszaemlékezése szerint a legkevésbé sem felelt meg a valóságnak az, amit a szórakozóhelyek vezetői évtizedekkel később nyilatkoztak, miszerint ők valami fáklyavivői lettek volna a beatmozgalomnak.

Tovább

Mehet-e diszkóba egy punk? – Műfaji és az öltözködést illető identitászavarok a 80-as évek fiataljaiban

fortepan_125252.jpgKezdetben anyád öltöztetett és azt a zenét hallgattad, amit apád. Ha szerencséd volt, akkor a muter kicsit jobban szétnézett, és vett neked trapéz szabású farmert, apád lemezjátszóján pedig Illés, Omega vagy éppen Koncz Zsuzsa szólt. Ha nem volt szerencséd, maradt a konfekcióosztályról beszerzett dzsörzénadrág és műszálas ing, ami szúrt, mint a fene, és az volt az egyetlen előnye, hogy nem kellett vasalni, és a rádióból Jó ebédhez szólt a nóta, vagy éppen Záray–Vámosi valamely slágere sercegett. Akkoriban, kisiskolásként elvoltál ezzel is.

Tovább

Sáfár József: „Be voltam sózva, hogy beatzenekart csinálhassak”

7_safar_2b.jpgSáfár József először a Hétfő, azt követően pedig a Meteor együttesben basszusgitározott. A V’73 progresszív rockos évei után a Volán-Mikrolied-ben játszott soft rockot, majd egy időre feladta a zenei pályafutását. Visszatérése az újonnan megalakult Pandora’s Box zenekarhoz volt köthető. A vele készült beszélgetésben szóba került, hogy milyen érzés eljátszani az Egy kiállítás képeit Ököritófülpösön, de választ kaptunk arra is, mi minden miatt jelentett kihívást az Omega előzenekarának lenni.

Tovább
süti beállítások módosítása