Volt egyszer egy beatkorszak

Baby, Baby – avagy hogy került az Első Emelet a Dire Straits klipjébe?

2020. szeptember 28. - beatkorSzaki

elso_emelet_egyuttes.jpg

Hogy melyik volt a legelső magyar zenekar, amelynek a klipjét lejátszotta a Music Television, arról megoszlanak a vélemények, ráadásul a Beatkorszak-blog szempontjai alapján offtopik is a téma, hiszen a kilencvenes évek magyar alternatív előadóiról beszélhetünk. De hogy mely magyar előadó volt az első, amely felbukkant az MTV-n, témánkba vág és valószínűleg sokan rá is vágják a választ. Első Emelet.

1985 igazán jó év volt az Első Emelet számára. Túl voltak két rendkívül sikeres albumon, mindkettő aranylemez lett (a második 1986-ban), több közönségdíjjal jutalmazta őket a fanatikus rajongótábor, játszhattak a Kajagoogoo utódzenekarával, a Kaja's-zal, nyáron zenekari tábort nyitottak az agárdi Popstrandon, pár héttel később pedig a Linda című filmsorozat egyik epizódjában szerepeltek. A Pop-pokol című részben a gonosz és simlis menedzsert (Kozák András) próbálja elkapni az ifjú nyomozóhölgy (Görbe Nóra), miközben a színpadon a filmbéli Gothic (!!!) együttes játszik. Valószínűleg itt hangzik először a magyar médiában a Füves szó, méghozzá becenév formájában. A kifejezés valódi értelmét valószínűleg akkoriban igen kevesen érthették.

A Hegedűs László vezette Multimedia kapcsán – hiszen ez a cég hozta a Kaja's-t is a Budapest Sportcsarnokba merült fel ismét az Első Emelet neve, amikor a Dire Straits 1985 májusában négy egymást követő napon is itt koncertezett, szintén a BS-ben. A Money For Nothing című dalukhoz készített klip az egyik első animációs videó (Ian Pearson és Gavin Blair a két CGI-animátor), amelyben emberi karaktereket jelenítenek meg: az állítólag Mark Knopflerrel megtörtént eset egy tévéket is árusító vasedényboltban játszódik, ahol az eladó meglehetősen keresetlen szavakkal illeti a tévében látottakat. (Knopfler ezeket a sorokat jegyezte le, később emiatt Kanadában cenzúrázták a dalt, mivel a faggot kifejezés miatt homofóbnak titulálták, miközben a szöveg szó szerinti értelmezése nem Knopfler véleményét tükrözi, hanem egy narrációt közvetít a maga ironikus módján. Zárójel bezárva.)

Knopfler egyébként kifejezetten klip-ellenes volt, végül a Warner kiadó által kiajánlott Steve Barron, a korszak egyik legnagyobb kliprendezője tudta az ellenkezőjéről meggyőzni. És itt került a képbe Budapest, ugyanis a Dire Straits turnéja ekkor ért Magyarországra, Barron pedig Budapestre repült, hogy meggyőzze Knopflert a koncepcióról, akit az elmondások szerint egyáltalán nem hatott meg, hogy a rendező idáig utazott. Szerencse a bajban, hogy a megbeszélésen jelen volt Knopfler barátnője is, aki azt mondta Marknak, hogy Barronnak teljesen igaza van, nincs elég érdekes videó az MTV-n, és ez kifejezetten remek ötletnek hangzik. Knopfler nem mondott igent, de nemet sem. Így Barron dolgozni kezdett és felvette a készülő klip nem animációs jeleneteit.

Hegedűs László mellett kollégája, Mező György, azaz Mizo lett az összekötő kapocs, aki a Dire Straits-koncertsorozaton debütált mint munkatárs, őt delegálták Steve Barron mellé.

Több zenekart megnéztek fényképről – mesélte Patkó Béla Kiki énekes a Dob+Basszus Első Emeletről szóló epizódjában –, jöttünk mi, és azt mondták, ez az a zenekar, ez tetszik fazonra. Behívtak minket egy megbeszélésre, és annyit mondott nekem a menedzser (ez valószínűleg Barron lehetett, a szerző), hogy ungarische George Michael! Mondom, ééééén? Azt sem tudtam még, hogy ki az a George Michael (nevet). Így kerültünk be pár másodpercre a klipbe.

Felzavartak minket a Novotel hotel tetejére – mondta Tereh István menedzser, ütős – és ott nagyon életszerű körülmények között kellett zenélni. Egy évvel később Bogdán Csabival (a zenekar gitárosa, a szerző) kimentünk a cannes-i MIDEM-re zenekari ügyeket intézni mit sem sejtve. Elkezdődött a nagy díjátadó gála, ahol mi fenn ültünk a kakasülő nyolcvannegyedik sorában, és amikor eljutottunk a videoklipek eredményhirdetéséhez, bemondták, hogy a Dire Straits Money For Nothing című dala lett az első. És ott ültünk mi, csóró budapesti művészek a kakasülőn, lejátszották a klipet, és mi ketten nagyon büszkék voltunk.

Az Első Emelet frappáns módon a képzeletbeli Magyar Records által jegyzett First Floor néven látható, miközben az Állj vagy lövök című slágerét játssza, melyet az alkotók Baby, Baby-re fordítottak. A klipben látható egy fiktív zenekar, az Ian Pearson Band (igen, a fentebb olvasott animátor gegje) klipje is: a Sally-ben feltűnik Szatler Renáta modell-színésznő is. Ebbe az ágyjelenetbe ugrott be statisztaként Mizo is Szatler mellé, mivel Barron valamiért hazaküldte a férfi modelleket és hétvége lévén nem tudták máshogy folytatni a felvételeket.

A klip a harmadik MTV Music Video Awardson is elnyerte a Video Of The Year-díjat.

 

Ez pedig az Első Emelet snittje, amely alá az Állj vagy lövök zenéjét keverte a készítő. Alighanem ez alatt a videó alatt olvasható a legtöbb „dire straits brought me here” komment is.

Szerző: Bihari Balázs

Nyitókép: Fortepan / Semmelweis Egyetem Levéltára

A blog az NKA Hangfoglaló Program támogatásával készül.

A bejegyzés trackback címe:

https://beatkorszak.blog.hu/api/trackback/id/tr8916169582

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása