Most a múlt jelen: a Széttört álmok története röviden

2017. október 21. - beatkorSzaki

syrius_0.jpg

1970-ben egy olyan zeneművet adott le a rádió, melyben egy magába roskadt, az élettől meggyötört ember poklának képei sejlettek fel; a jelenetek a végkifejletben feloldódnak, a szöveget követvén: a napfény elárulása ellenére mégis ragyog. Ez volt a Széttört álmok-szvit a Syriustól, amit a zenekar sosem adhatott ki. Évtizedekkel később, 2017. október 24-én a Syrius Legacy a Fesztivál Színházban fogja megszólaltatni a szvitet – tavasszal lemezen is kiadták! –, és vendégzenészként Tátrai Tibor is színpadra lép, aki rövid ideig játszott a legendás felállásban.

Amikor először hallgattam a Syriust, tudod mi volt az idegen? Minden énekesnél, a Deep Purple-nél, Led Zeppelinnél vagy a Colosseumnál, minden énekdallam olyan, mintha egy skálának a sorhangjaiból tevődne össze. Jackienél mindig azt érzem, hogy soha nem egy skála alaphangjaiból jött a dallam, hanem mindig valami blues hangból. Külön kellett foglalkoznom a dallamaival, mert olyan nehéz hangközök vannak benne. (Mutatja zongorán és énekel: „mert ők, holtak, hívnak engem, igazán”.) Az első három moll-skála hang fél hangonként van – föl, le. (Ez fúziós jazz – mondja közben Baris Gábor). Hihetetlen nehéz. Ízlés, zeneileg nagyon fejlett, ösztönös tudás volt Jackienél, nem az énekhangszín, bár az is, de a dallammegformálás… Például az I’ve Been, az ilyen dallamokat az énekesek nem innen indítják, ő viszont mindig a blues hangból indít, nem a skálahangból. Nagyon nehéz és zseniális. A mai napig nem hallok ilyet Magyarországon, hogy valaki ilyen szinten, nemcsak hangszínben, hanem dallamban is ennyire képben van, és ennyire eredeti, nem zeneelmélet ízű és -szagú. Próbálom azt az üzenetet megértetni, hogy emberek, halljátok meg, hogy itt milyen dallamok vannak.” Benkó Ákos, a Syrius Legacy zenekar vezetője, dobosa és énekese

A Syrius 1969 és 1973 közötti felállásának (Baronits Zsolt szaxofon, Orszáczky Jackie ének, basszusgitár, Ráduly Mihály fuvola, szaxofon, Pataki László zeneszerző, billentyűk, Veszelinov András dob, 1973-ban Tátrai Tibor gitár) első jegyzett saját szerzeményét, a Széttört álmok-szvitet először, és a nyomok szerint a rendszerváltás előtt utoljára 1970. október 8-án 21:20-tól a Kossuth adón közvetítették élőben a hatos stúdióból. Az adást – amely természetesen monóban szólt – szerencsére rögzítették a hallgatók, arról azonban nincs tudomásom, hogy a rádió archívumában őriznék a szalagot. Évtizedekkel később, 1994-ben, valószínűleg egy amatőr felvétel alapján adták ki hivatalosan, Novák Emilnek köszönhetően, a Most, múlt, lesz című lemez részeként. A szvit az 1976-ban kiadott Széttört álmok lemezzel nem összekeverendő, ugyanis az már a Syrius újabb felállásához kapcsolódik. Az a hír járja, hogy bár a szvitet az eredeti célnak megfelelően rögzítették a rádiófelvétel alapján (Turai Tamás visszaemlékezése szerint Molnár Ákos hangszerelésében), Erdős Péter megtiltotta, hogy megjelenjen a szövege miatt, így a zenekar egy este alatt megírta a Széttört álmok című dalt és az akkori koncertrepertoárjukat vették fel.

Visszaevezvén a legendás formációhoz, fontosnak érzem megjegyezni, hogy a legtöbb Syrius-számnál Pataki László van feltüntetve zeneszerzőként, azonban a Syrius Legacy tagjai külön hangsúlyozzák, hogy a zeneművek előadásához hangszerenként olyan technikai tudás kell, hogy képtelenség volna azt feltételezni, hogy egy zenész alkotta meg a teljes kottát. 

Bródy János szerint egyetlen nagylemezüknél, Az ördög álarcosbáljánál – amelyet 1971-ben Ausztráliában a Spin Records adott ki és 1972-ben a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat szerencsére követte a példát – a Syrius az album formátum progresszivitását használta ki: „Valami hihetetlen jól kitalált, megszervezett, zeneileg átgondolt és végig egy egységet alkot, abból nem tudsz kivenni egy számot, és azt mondani, hogy ez a Syrius. Nem az, az egész nagylemez a Syrius életművének a döntő többsége, a nagy része” – állítja Bródy. 

syrius.jpg

Azonban, ha a Syrius életművéről beszélünk, akkor Az ördög álarcosbálján és a Széttört álmok öttételes szviten túl az 1973-ban, egy új album reményében rögzített további öt saját szerzeményről (Magas fák közt, Igazi tisztaságot, Nyitány és induló, Hamlet a sólyom, Zarándokok) és a Syrius feldolgozásairól sem szabad megfeledkeznünk, melyek sajátságos stílusukkal, Syriusosan ütöttek el az eredetitől. „Annál zseniálisabb, mint a Syrius Manic Depression előadása, nincs. Szerintem, ha azt Hendrix hallotta volna, azt mondta volna, hogy én így gondoltam el Miles Davisszel azt a lemezt, ami sosem jelent meg” – így Benkó Ákos.

Ami még izgalmasabbá teszi a Syrius életművéről való értekezést, különösen a Széttört álmok jelentőségét, az Benkó Ákos véleménye, amellyel Vidákovich Izsák, a Syirus Legacy fúvósa is egyetért. Szerintük az 1970-es Széttört álmok-szvit sokkal mélyebb és összetettebb mű Az ördög álarcosbáljánál, és előbbi tükrében az utóbbi nem is számít igazán konceptalbumnak. A lemezt alkotó számok inkább kalandozások, nem érezhető, hogy reális történetre épülnének. Nem is a realitáson van a hangsúly: a meseszerűség jobb kifejezés. Ezzel szemben, például az Elfáradtam én már című tétel a Széttört álmokból egy reális, élő ember blues-életérzése, munkától fáradtan. A Crooked Man és a Devil’s Masquerade meseutazás. Dalszövegében és a zenében is megfigyelhető, hogy még a leggyönyörűbb dalok is sokkal egyszerűbbek.

Ez azt is jelentheti, hogy Az ördög álarcosbáljának számai populáriásabbak. Benkó ki is emeli példakánt, hogy az I’ve Been This Down Before vagy az Observation of an Honest Man rádióbarát dal.

Ennek fényében felmerülhet a kérdés, hogy miben és hogyan fejlődtek az Ausztráliában eltöltött szűk egy év alatt. A Legacy zenekar vezetője szerint a fejlődés, amit hallunk, a producer munkája is, és nem szerzeményileg és zeneírásban érhető tetten. „Valószínű, hogy tudatosították magukban, hogy a zenét formálni kell trendileg, hogy az akkori világzenékhez jobban illeszkedjen. Így az érezhető, hogy a Syrius-zene valamennyit vesztett a mélységéből, már a Széttört álmokhoz képest. A zenekar tudta, hogy valamilyen módon muszáj popularizálódni és dicséretükre váljék, hogy ezt nem úgy tették, ahogy a későbbi Syrius. Jó az az 1976-os Széttört álmok lemez, de van rajta több szám is, ami egyértelműen tánczene, és ez akkor már a Syrius név alatt – főleg az igazi progresszív rajongók számára – szinte viccnek számíthatott” – mondja Benkó Ákos.

A magyar nyelvű Széttört álmokról az 1970-es rádióadás felvételei az egyetlenek, amelyek jelenleg is hozzáférhetők (és kérem, ha valakinek van másik, az szóljon!) a világon. 1971-ben Ausztráliában felvették az angol nyelvű verziót (Shattered Dreams), egyes tételei még audiovizuális formában a Youtube-on is megtalálhatók. A Syrius ausztrál útjáról való visszatérése után valószínű, hogy élőben többet nem is hangzott el a teljes szvit magyar nyelven, ugyanis Jackie minden valószínűség szerint csak angolul énekelte. (Ennek nyomait több bootleg is őrzi.)

syrius_2_1.jpg

1973-at követően, a Syrius előadásában 2001-ben, a Margitszigeten csendült fel újra a szvit első két tétele: ekkor állt újra össze a Syrius együttes, sajnos Baronits Zsolt, a zenekar alapítója nélkül. Jackie egészen érdekes kevert nyelven, hol magyarul, hol angolul énekelte az Elfáradtam én már és az Álmot várok című dalokat. A Csonkics Károly és Böszörményi Gergely által szervezett koncert felvétele The Last Concert címmel jelent meg évekkel később.

2012-ben a Szegedi Kortárs Balett társulata interpretálta igen sajátságosan értelmezve a mű történetét, a Frank Zappa-Syrius Emlékzenekar, Tátrai Tibusz, Pataki László, Horváth Charlie és Török Ádám kíséretében. 2016 decemberében a Hommage á Syrius című előadáson Vitáris Iván angolul énekelte együttese, az Ivan & Parazol feldolgozásában a Virágtáncot és a Vámpírt. 2017-ben a Syrius Legacy adta ki a szvitet lemezen, új hangszerelésben, melynek jelentősége a vázolt történet függvényében magáért beszél.

Egy kedves Syrius-rajongó gondolataival zárom e történet sorait, amelyet a Legacy egyik legelső, Széttört álmok-lemezbemutató koncertje után osztott meg velem: „Amikor becsuktam a szemem, egy hosszú hajú fickót láttam, aki basszusgitárral a kezében énekel a tornateremben.”

A cikk Nemes Nagy Péter, Ráduly Mihály, Benkó Ákos, Vidákovich Izsák és Bródy János szóbeli közlései alapján íródott. Külön köszönet Nemes Nagy Péternek, aki átnézte és kiegészítette a szöveget.

Fotók: Hegedűs György.

Szerző: Wagner Sára

A blog az NKA Cseh Tamás Program Magyar Könnyűzenei Örökséget Támogató Alprogramjának támogatásával készül.

A bejegyzés trackback címe:

https://beatkorszak.blog.hu/api/trackback/id/tr1213046598

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.