Volt egyszer egy beatkorszak

K. K. – avagy különleges kislemezek: az LGT dupla és óriás kislemezei

2. rész

2018. április 06. - beatkorSzaki

 

Felbecsülhetetlen kincs, amit a Locomotiv GT alkotott a magyar és az egyetemes rockkultúra számára. Meg se kíséreljük a számvetést, sokkal jobb, ha előkapjuk egy-egy lemezüket, teljesen mindegy, melyiket, mert az összes remekmű. Ma vizsgáljuk meg az első magyar óriás kislemezt.

A Locomotiv GT a 10. (elszámozták, valójában a kilencedik), az angol EMI kiadónál Too Long címmel megjelent nagylemezét követően (1982) a lemez külföldi befuttatásával volt elfoglalva: Angliában turnéztak a 10cc zenekarral és több stúdiómunkában vettek részt az EMI zenebirodalom patinás stúdióiban. A nagy nemzetközi áttörés azonban ez alkalommal sem sikerült. Ez azonban nem az LGT zenészein múlott. A tagok rendkívüli tehetsége, zene iránti elkötelezett rajongása és nem mindennapi munkabírása ismeretében elképzelhető az a frusztráció, ami a második nagy nemzetközi nekifutás sikertelenségéből fakadt.

lgt_orias_front.jpg

lgt_orias_back.jpg

Hogyan tovább? A válasz 1984-ben az Ellenfél nélkül című nagylemezzel érkezett meg (amit a magyar rajongók nem fogadtak nyitott füllel és szívvel), valamint egy érdekes kísérlettel, amelyről a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat hivatalos lapja, a Pick-Up így ír az 1984. márciusi számában: „Jön az óriás kislemez! Új kezdeményezéssel gazdagodik az MHV kiadványainak köre, hamarosan megjelenik az első hazai óriás kislemez, amely a külföldön már igencsak kedvelt és bevált maxi single-k megfelelője. Az elnevezés fordítása Somló Tamás nevéhez fűződik, nem véletlenül, az LGT lesz az új sorozat első szereplője, és a lemez valószínűleg a tabáni koncert előestéjén jelenik meg. Mint köztudott az óriás kislemezek óriási előnye, hogy 45-ös fordulaton, tehát lényegesen több barázdával, Hi-fi minőségben hallgathatunk általában egy-egy dalt a szokásosnál hosszabb időtartamban. Ám az LGT értesüléseink szerint ezúttal eltér ettől a hagyománytól, ugyanis ezen a lemezen több (4-5) új kompozíció is szerepel. A sorozat második szereplője Katona Klári lesz, aki az LGT közreműködésével mutat be három új dalt, az egyik 14 perces.” A lemezre végül csak három dal került, a Dalaktika címűt a cenzúra letiltotta, mert rásütötték, hogy a szövege maga a lázítás. A nyitó darabbal, Presser Gábor Kinn is vagyok, benn is vagyok számával is sok probléma akadt, mert egyértelmű szexuális utalásai miatt ez is erősen rezgette a lécet. Az A oldalon még Karácsony János Már nem vigyázol ránk című dala kapott helyet, a B oldal Somló Tamás Segíts nekem című szerzeményéé. A két utóbbi szövegét Sztevanovity Dusán írta (a Dalaktika versét szintén).

Ami azonnal szembe (inkább fülbe) jön, ha leeresztjük a lemezre a tűt: tényleg bitang jól szól! A hi-fi mániások vásárolták is (sajnos mások nem nagyon), mert nagyobb zenei élvezet volt számukra, mint a mérőhangok, amit rajtuk kívül talán csak a denevérek élveznek. A másik, hogy az éneken és a gitáron kívül szinte minden zenei alap gépi: sajnos a dobok is. (Ez volt a Linn dobok, az elektromos dobgépek gyászos korszaka. Soha ne térjen vissza!) Habár a dalok jók, sem a lemezt, sem az új formátumot, sem az LGT ezen irányvonalát nem fogadta kedvezően a közönség. A lemezgyári szaklapban beharangozott Katona Klári-óriás kislemez már meg sem jelent, az LGT pedig az Ellenfél nélkül című lemezével elkészítette történetük első korszakának utolsó nagylemezét, majd lezárták ezt a szakaszukat.

Szerző: Rozsonits Tamás

 A blog az NKA Hangfoglaló Program támogatásával készül.

A bejegyzés trackback címe:

https://beatkorszak.blog.hu/api/trackback/id/tr3413813632

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása