Volt egyszer egy beatkorszak

Beatkorszak-podcast – rocktörténet hangosan

2021. február 08. - beatkorSzaki

studio.jpg

A Beatkorszak-podcast adásainak házigazdáit és vendégeit a zene iránti rajongás köti össze. Terveink szerint beszélgetünk majd billentyűsökkel és fúvósokkal, ütősökkel és gitárosokkal, front- és háttéremberekkel, koncertszervezőkkel és menedzserekkel, de hívunk a műsorba fotósokat és filmeseket, újságírókat és könyvszerzőket, legendákat és tanítványokat, gyűjtőket és kutatókat, klubvezetőket és bootleg-mágusokat is. Mindenkit, aki hozzánk hasonlóan a beatkorszak bűvkörébe került valamiképp, akit megindítanak a hatvanas, hetvenes vagy akár a nyolcvanas évek szólói, akkordmenetei, szövegei, és akiktől megtudhatunk a dalokról – vagy éppen azok hátteréről – valami fontosat. A Beat Rádió hullámhosszán hetente jelentkező pop- és rocktörténeti beszélgetések itt újrahallgathatók.

Beatkorszak 23 – Rozsonits Tamás

Rozsonits Tamás, akit ma már sokan, mint az egyik legjelentősebb hazai rockszakírót ismernek, 1982-től tíz éven át dobolt a Sopronból indult Moby Dick együttesben. A zenekar első három lemezén (Ugass kutya, Kegyetlen évek, Körhinta) az ő dobjátéka hallható. A műsorban azonban nemcsak az 1982 és 1992 közötti időszakot idézzük meg, hanem azt is, hogyan került hangszer a hetvenes években egy vidéki srác kezébe, milyen zenék és zenekarok hatottak a nyugati határszélen élő leendő zenészre.

Beatkorszak 22 – Gazda Albert

Gazda Albert Leningrád című regényének saját soundtrackje van. A kárpátaljai kisvárosban töltött gyerekkort bemutató könyvben szó esik ültetett koncertekről, megunhatatlan lemezekről és az első farmerről is. A szerzővel Göczey Zsuzsa feledhetetlen műsorairól, a Rockévkönyv személyiségformáló hatásairól, és azokról a dalokról beszélgettünk, amelyek segítettek messzebbre látni a szögesdrótnál.

Beatkorszak 21 – Koltay Anna és Turán Eszter

A punk/hardcore, a hiphop és az elektronikus zenei színtér rendszerváltozás utáni történetének feltérképezése után Koltay Anna és Turán Eszter idén tavasszal megjelent dokumentumfilmje a hazai rock- és metálszcéna felfedezésére hív. A BP Underground-sorozat rendezőpárosával a kilencvenes évek könnyűzenei vakuemlékeiről, a színpadi hitelességről, és arról is beszélgettünk, hogy miként hoztak vérfrissítést a vidéki fiúk a Kádár-korszak után az itthoni gitárzenébe.

Beatkorszak 20 – Kozma Dénes

Váradi Ferenc vendége ezennel Kozma Dénes, aki zenész, sportoló, rádiós műsorvezető, jogász de ami a legfontosabb tudatos zenehallgató és zenei trendek elemzője.


Beatkorszak 19 – Folk on 45

Lili és Lali. Ketten együtt a Folk on 45 együttes, a magánéletben egy párt alkotnak és néhány hónapja Lujzika boldog és büszke szülei. Träger Lili a népzene, Szőllősi Lali a rockzene irányából érkezett, útjuk a Balkan Fanatik zenekarban ért össze. Később úgy gondolták, hogy együtt lépnek közös útra, saját ötletüket megvalósítva, ez a Folk on 45 formáció, amely duóban és zenekarral a két főhős mögött is parádésan működik. A többi kiderül a Beat műsorából. 

Beatkorszak 18 – Várkonyi Attila (Dj. Dominiqe)

Várkonyi Attila, vagy, ahogy sokan ismerik, Dj Dominique – a Retro Rádió, a könnyűzene történetével is sokat foglalkozó műsorvezetője – a nyolcvanas évek első felében a debreceni egyetemi élet meghatározó alakja, motorja volt, majd négy évet Amerikában töltött, hogy visszatérve a hazai, kereskedelmi rádiózás egyik úttörője legyen. Életének ezt a bő évtizedét elevenítettük fel, szót ejtve a nyolcvanas évek diszkózásának kihívásairól, a fizikus szak előnyeiről és az amerikai rádióknál szerzett tapasztalatokról.

Beatkorszak 17 – Lőrincz Karesz

Lőrincz Karcsinak az adottságait és a tehetségét figyelembe véve már évek óta a legnagyobb magyar rockénekes sztárok közt lenne a helye: kiváló énekhang, szuggesztív előadó, rocksztár külső, valahogy mégis inkább szakmai körökben közismert és népszerű igazán, de ott nagyon! Ötven éves korára szép pályafutással a háta mögött jelenlegi zenekarával, az Asphalt Horsemennel időről-időre jelentkeznek egy-egy remek albummal és amikor lehetséges, dalaikat koncerteken is bemutatják. Karesz feleségével, Varga Lilla énekesnővel duettben is fellép, amúgy is a legfontosabb számára a boldog, kiegyensúlyozott családi háttér. Fontos tudni róla, hogy ő Magyarország legnagyobb Whitesnake és David Coverdale-rajongója. Gyűjteménye világszinten is jelentős, emellett tribute-formációkkal is tiszteleg mesterének pályafutása előtt.

Beatkorszak 16 – Gryllus Dániel

Gryllus Dánielt a legtöbben az általa alapított, és lassan már a harmadik generációt a zene és a vers szeretetére nevelő Kaláka együttes vezetőjeként, Kossuth-díjas zenészként, zeneszerzőként és előadóként ismerik. A Beatkorszak friss adásában azonban nem elsősorban erről, hanem az 1980-ban, Diósgyőrben indult, 2012 óta pedig már Egerben megrendezendő Kaláka Fesztivál kezdeteiről és szervezéséről, illetve a mindezekben vállalt szerepéről kérdeztem. Hogy aztán óhatatlanul szót ejtsünk az 1990-ben alapított, és végül nemcsak az ő és zenekara műveit gondozó Gryllus kiadóról is.

 

Beatkorszak 15 – Bálint Lajos

Ez alkalommal Váradi Ferenc Bálint Lajossal beszélget, A Hollóének Hungarica Régizene Együttes középkori zenét játszó magyar zenekar alapítójával. Eredeti középkori dallamok mellett modern átdolgozásokat is előadnak népzenei, világzene stílusban, s hagyományőrző eseményeken lépnek fel Európa-szerte. Na de mi köze az egészhez Ritchie Blackmore-nak?

Beatkorszak 14 – Tereh István

Tereh Istvánt az Első Emeletben láttam kongázni. Ma már tudom, hogy az részben alibi volt, hiszen akkoriban nem lehetett egy bandának külön menedzsere, a zenekari ügyeket csak valamelyik tag intézhette. A nyolcvanas évek könnyűzenei világának felelevenítése közben természetesen szó eset a Solaris-ról, a Step-ről és a Napóleon Boulevrd-ról is, amelyekben az volt a közös, hogy Tereh István volt a menedzserük.

Beatkorszak 13 – Boros Péter

Minden zenekar motorja az atombiztos ritmusszekció, stílusoktól függetlenül. A dob és a basszusgitár együtt biztosítják a zene lüktetését és az alapokat, amire ráépülhet minden más. Történetesen, ha egy csapatban egy testvérpár látja el ezt a feladatot, az különleges ízt, zamatot ad az egésznek, mert olyan szinten hangolódnak egymásra, ami igazi kuriózum. A győri Citrom együttesben a dobos Boros Péter és bátyja, Boros Csaba basszgitáros már lerakták az alapokat. Pályafutásuk később külön utakon folytatódott, aztán pár éve ismét összeért. Erről mesél Boros Péter, a hazai zenészvilág népszerű Pöpije Rozsonits Tamásnak.

Beatkorszak 12 – Bezsenyi Tamás és Böcskei Balázs

Ebben a beszélgetésben előkerül Kant és Zalatnay Cini is. Pedig ennek a beszélgetésnek Barta Tamás a főhőse. Bár jobban belegondolva, nem biztos, hogy ebben a történetben kitapinthatók a klasszikus hősszerepek. Disszidensek és csencselők bukkannak fel, egy gitáros, egy foghíjas zenekar, egy magára maradt anya, meg az állítólagos Los Angeles-i papírmaffia. Bűnözők és rocksztárok, hamis alakok és tiszta szavak. Ha arra nem is kínálhatunk választ, miért kellett a szupergruppó gitárosának a napfényes Kaliforniában meghalnia, Bezsenyi Tamással és Böcskei Balázzsal a könnyűzene, az alvilág és a Kádár-korszak Bermuda-háromszögébe tett könnyed korzózás alkalmával arra jutunk, hogy a sors végső soron metonímia. Hát ez meg mit jelent? A Beatkorszak itt meghallgatható adásából kiderül!

Beatkorszak 11 – Dr. Kapusi Kálmán

Dr. Kapusi Kálmán egyetemi docens, a Debreceni Egyetem Könnyűzenei Intézetnek a megbízott igazgatója. Magyarországon elsőként Debrecenben indult el a felsőfokú könnyűzenei képzés. Mit jelent ez? Miféle plusz adhat egy diploma a popzenésznek? Tényleg lesz tornaóra is?

Beatkorszak 10 – Gerendai Károly

Gerendai Károlyt mindenki úgy ismeri, mint a Sziget Fesztivál alapítóját. Azt viszont kevesen tudják, hogy mire 22 évesen eljutott odáig, hogy barátaival belevágjanak az első Sziget megszervezésébe, már komoly könnyűzenei szervezői, menedzseri múlt állt mögött. Korán kezdte. A rendszerváltás környéki évekről beszélgettünk, és többek között kiderült, hogyan lehetett akkoriban meghívni egy ismert énekest, miként működött a vidéki plakátozás, na és, mi köze Gerendai Károly első Zsigulijához a Beatricének.

Beatkorszak 09 – Majnik László

Bár a nemzedéke számára a Music Television jelentette az egyik legfontosabb igazodási pontot, Majnik László szívéhez már kiskamasz korában is közelebb álltak az orsós magnóról visszahallgatott sercegő beatdalok. A rétsági zenész alig múlt még negyven, de máris három roppant fontos könnyűzenével foglalkozó kötetet jegyez. A Beatkorszak legújabb adásában a Hungaria történetét feldolgozó munkája kapcsán a gombafejek forradalmáról, Fenyő Miklós country-rajongásáról, valamint rockbandák szentté avatásának lehetőségéről is beszélgettünk vele. Kiderül továbbá, hogy tényleg volt-e Pesten limbó-láz!

Beatkorszak 08 – Pap Béla

Pap Béla a nyolcvanas évek óta meghatározó alakja a szolnoki könnyűzenei életnek. Nemcsak számtalan koncert fűződik a nevéhez, de az ő gondozásában jelentek meg a kilencvenes évek elején azok a válogatás bakelitek is, amelyeken a város akkori zenekarai hallhatók. Pap Béla neve nemcsak Szolnokon, de a világ számos pontján is ismerősen cseng, hiszen negyedszázada szervezi az Örökség világzenei fesztivált, amelyen számtalan nemzet zenekara megfordult már. Elsősorban a nyolcvanas évek koncertszervezési lehetőségeit igyekeztünk feleleveníteni vele, a műsor végén azonban nem kerülhettük meg a nyolcvanas években fénykorát élő Ippolit Matvejevics együttes 2020 karácsonyára megjelent első lemezét, amelynek Pap Béla nemcsak kiadója, de szövegírója is.


Beatkorszak 07 – Lakatos Sándor és Papp Attila

A Beatkorszak mostani epizódjában egy báli zenekart ismerhettek meg. A debreceni D. Vitamin a hetvenes-nyolcvanas években kelet-magyarországi falvakban lépett fel. Azokban az évtizedekben több mint 200 ilyen jellegű banda létezett az országban. Munkásságukat – valljuk be – nem tartotta sokra a szakma. Holott hétvégenként a magyar dalok legjavát népszerűsítették. A közönség igen őszinte és kritikus volt ezekkel a zenekarokkal. Muszáj volt jól és pontosan játszani, mert legközelebb mást hívtak. Két vendégem, Lakatos Sándor és Papp Attila elárulja azt is, vertek-e meg a helyi kemény fiúk báli bandát. Váradi Ferenc vagyok, tarts velem.


Beatkorszak 06 – Bálint Csaba

Az első között volt, aki a könnyűzenét választotta a nehézipar helyett. Úgy tartják róla, angolul gitározott. A Beatkorszak következő adásában Radics Béla pályájáról, mítoszáról és tragédiájáról beszélgetünk Bálint Csabával. A jeles könnyűzenei szakíró könyvet is jegyez minden idők legnagyobb magyar rockgitárosáról, de állítja. szerencsés, hogy nem ismerte őt személyesen. Lehet-e egy angyalföldi szoba-konyhából a Mennybe menni? Amúgy meg hős volt egyáltalán RB Kapitány?


Beatkorszak 05 – drMáriás

Harmincötödik születésnapját ünnepli idén a Tudósok zenekar. A Szabad Tudományos Akadémia rektorával, drMáriással beszélget a Magyar Kultúra Napján, január 22-én Rozsonits Tamás a Beat műsorában. A zenében, képzőművészetben és irodalomban is jellegzetes stílusban alkotó polihisztor Doktor felidézi az újvidéki megalakulást, a budapesti újrakezdést, ellátogatunk Amszterdamba, a Paradiso és New Yorkba a Knitting Factory legendás, világhírű klubok színpadára és a napi magyar valóságba is, de azt is megtudhatjuk, hogy a Tudósok zenekar milyen multifunkcionális kiadvánnyal lepi meg közönségét a jubileum alkalmából.


Beatkorszak 04 – Lugosi Dani

Lugosi Dani művészcsaládban született: édesanyja színházi szakember, édesapja a Beatrice, a Dinamit és a Sirokkó legendás gitárosa volt, így nem is vezethetett számára más irányú út, mint a művészetek világa felé. Gyerekként már szinkronizált, játszott és táncolt színházakban és filmekben, de a gitár is nagyon hamar a keze ügyébe került és ott is maradt. A zenész-lét minden oldalát megtapasztalta: dolgozott roadként, koncerthangmérnöke volt egy sztárzenekarnak, hogy aztán megtalálja magát és saját hangját méltó társai oldalán a Polytrip zenekarban. A fő banda mellett szólóban is készít dalokat, példaképei öröksége előtt pedig tribute-zenekarokkal tiszteleg. Nem túlzás azt állítani, hogy Lugosi Dani korosztályának legfigyelemreméltóbb egyénisége.


Beatkorszak 03 – Kőbányai János

Beat ünnep. Ez a címe Kőbányai János a Műcsarnokban – sajnos, csak virtuálisan – látogatható fotókiállításának. A Beatkorszak mai vendégével az 1977 és ’87 között készült koncertképek apropóján a csöves jelenségről, a margóra szorult nemzedékről és a rockzene meg a filozófia összeférhetőségéről is beszélget Vass Norbert. A képzeletbeli utazás egy kalocsai gimnázium folyosóján indul, hogy a Metro Klubból és a János által „magyar Woodstocknak” nevezett tabáni május elsejei bulikból elkalandozzunk Los Angelesbe, Észak-Afrikába, aztán megismerjük az egyáltalán nem haszontalan Fölöspéldányokat is. Sőt, végül kiderül az is, hogy sikerült Jánosnak kölcsönfilmmel lencsevégre kapnia egy párizsi kocsmában Jean-Paul Sartre-ot és Simone de Beauvoir-t.


Beatkorszak 02 – Pálmai Zoltán és Tatai Tamás

Rozsonits Tamás egyik vendége Pálmai Zoltán, a legfeketébb „Fekete Bárány”, hiszen dobolt a P. Mobil, a Hobo Blues Band és a Beatrice zenekarokban, később az Illés és a P. Box együttesek ritmusfelelőseként is emlékezhetünk rá. Mostanában ismét az Örökmozgó rubinpiros üvegdobja mögött ül, iskolájában pedig a jövő dobosgenerációját neveli. Tatai Tamás a világhírű Ludwig dobok és Paiste cintányérok hazai márkaképviselője, a Led Zeppelin Session és a Cry Free dobosaként olyan világnagysággal is muzsikált már, mint Jon Lord, a Deep Purple orgonistája. A műsorban két generáció dobosa beszél az "üvegdobok" történetéről és reneszánszáról, de azt is megtudhatjátok, hogyan vezet az út egy világmárka magyarországi képviseletéhez. A műsorból kiderül!


Beatkorszak 01 – Podlovics Péter

Podlovics Péter volt a Beatkorszak első vendége. Bajnai Zsolttal többek között arról beszélgettek, hogy egy reménybeli zenészből és építészből miért és hogyan lett a nyolcvanas évek közepén könnyűzenei menedzser. Podolovics Péter ugyanis 1985-ben lépett erre a pályára, amit azóta sem hagyott el, így talán kijelenthetjük, hogy ma ő az egyik legrégebb óta, folyamatosan zenekarokkal foglalkozó magyar menedzser. A beszélgetésből kiderült az is, milyen koncertek, filmek voltak rá hatással, hogyan kellett koncerteket szervezni és a művészeket kifizetni a rendszerváltás előtt és környékén. Ma már legendás helyek, zenészek és zenekarok kerültek elő a Beatkorszak első adásában.

A bejegyzés trackback címe:

https://beatkorszak.blog.hu/api/trackback/id/tr8416420450
süti beállítások módosítása