Volt egyszer egy beatkorszak

Magyar Woodstock – képgaléria Kőbányai János koncertfotóiból és interjú az alkotóval

2020. december 22. - beatkorSzaki

087_karacsony-revesztaban-klassz-1985.jpg
Beat ünnep.
Ez a címe Kőbányai János a Műcsarnokban – sajnos, csak virtuálisan – látogatható fotókiállításának. Az 1977 és 1987 között készült koncertképekből a szerző és a kiállítóhely hozzájárulásával most megmutatunk Nektek néhányat. A tárlat apropóján egy beszélgetésre is hívtuk az íróként, szociográfusként és könyvkiadóként is tevékeny szerzőt, akit a Beat rádió stúdiójában a csöves jelenségről, a margóra szorult nemzedékről és a rockzene meg a filozófia összeférhetőségéről is kérdezünk. A képzeletbeli utazás egy kalocsai gimnázium folyosóján indul, hogy a Metro Klubból és a János által „magyar Woodstocknak” nevezett tabáni május elsejei bulikból elkalandozzunk Los Angelesbe, ismét csak Kalocsán, a laktanyai körletben megdördüljön a Doors, eljussunk aztán Észak-Afrikába, és megismerjük az egyáltalán nem haszontalan Fölöspéldányokat is. Sőt, végül kiderül az is, hogy sikerült Jánosnak kölcsönfilmmel lencsevégre kapnia egy párizsi kocsmában Jean-Paul Sartre-ot és Simone de Beauvoir-t. Fotógaléria és podcast-beszélgetés a Beat ünnepről.

Kőbányai János (1951) roppant termékeny alkotó, az életműve pedig felettébb szerteágazó. Mintegy ötven önálló és szerkesztett kötetet, valamint sok száz egyéb írásművet (esszét, novellát, interjút, szociográfiát, publicisztikát, forgatókönyvet) jegyez, fotóiból kiállítások nyíltak, filmeket rendezett. 1988 óta a Múlt és Jövő zsidó kulturális folyóirat főszerkesztője és motorja, emellett könyvkiadással is foglalkozik. Az ELTE-n jogot végzett, később a jeruzsálemi Héber Egyetemen zsidó történelemből doktorált - olvassuk róla a Műcsarnok honlapján.

A jogi diploma megszerzését követően Kőbányai gyámügyi ifjúsági előadóként, majd üzemi jogászként dolgozott. Egyetemista éveitől kezdve publikál, a hetvenes években főként szociográfiákat jelentetett meg fiatal munkásokról, a szocialista nagyvállalatok embertelen struktúrájáról és a társadalom peremén élő csellengőkről. Legnagyobb feltűnést keltő esszéi az ifjúsági ellenkultúra mibenlétéről, a magyarországi beat, csöves és punk jelenség értelmezéséről szóltak. Riporterként fényképezőgéppel járta a koncertek helyszíneit, és több mint tízezer fotót készített a zenekarokról és közönségükről.

Ezek közül látható – Rockenbauer Zoltán kurálásában – most mintegy kétszáz a Műcsarnok falain és a szerzőnek, valamint az intézménynek hála ezekből közlünk most mi is válogatást. 

beat-u-nnep_exact1980w.jpgBem Rockpart 1979 körül, Fotó: Kőbányai János

A Bem Rockpartról: „Az I. kerületi Tanács V.B. Művelődési Klubját 1966 szeptemberében az Atlantisz együttes nyitotta volna meg. De a buli elmaradt, állítólag lerobbant a turnébusz, a zenészek nem értek vissza a balatoni hakniból. A kínos kezdést jóval sikeresebb folytatás követte. Fellépett itt többek között a Kék Csillag, a Mini, a Kex, az Illés, a Syrius, a Sakk-Matt, a Liversing, a Tolcsvay Trió és a Dresch Quartet is. Tehetségkutatók, előadássorozatok, vitaestek, költőtalálkozók, gyerekműsorok színesítették még a programot, a Mininek pedig klubja működött a Bem Rockpart falai között."

015_budaors-en-happening-231979.jpgKőbányai János a saját fotókiállításának megnyitója előtt, Budaörs, Jókai Mór Művelődési Ház, 1979. 08. 12.

Hatalmi tiltás miatt alig négy hónapig tarthatott a rendszerkritikus fiatal irodalmárok és a társadalom „számkivetettjeit”, a csöves fiatalokat felvállaló Beatrice ígéretes együttműködése: 1979 áprilisa és augusztusa között mindössze három közös akciójuk lehetett, de legalább ezek az utolsó remek példázatai voltak annak, hogy a közvélekedéssel ellentétben a hetvenes évek alkonyán milyen jól megfért egymással a magas művészet és a tömegkultúra.

184_piramis-plusz51978.jpgA Piramis együttes koncertje, Újpesti Dózsa Megyeri úti Stadionja, 1978. 09. 04., Fotó: Kőbányai János

A Piramis országos sikere fordulatot is hozott a rockzenefogyasztás módjában is: a zenekar köré fanatikus rajongói mag verbuválódott, ami a hatvanas évek vége óta nem látott jelenség volt. A szakadtan öltözött, kedvenc zenekarukat koncertről koncertre még vidékre is követő rajongók magukat csöveseknek titulálták, az újságok, rádióriportok rövidesen Piramis-jelenségről és csöves-korszakról kezdtek el beszélni, így víve hírét az új divatnak oda is, ahova addig esetleg még nem jutott el.

076_illeskoncertveg281-71981.jpgAz Illés-visszatérése: „A Koncert”, Nemzeti Sportcsarnok, 1981. 03. 22., Fotó: Kőbányai János

Vitathatatlan, hogy a magyar beatkorszak csúcséve 1969 volt. Ezen év őszén a „szentháromság” tagjai közül végre a Metro is jelentkezhetett önálló nagylemezzel, karácsonyra pedig megjelent az Omega 10000 lépés című második albuma is. A Hanglemezgyár „zöld utat” adott a beat legjelentősebb hazai képviselőinek. Így történhetett, hogy 1969-ben a legnagyobb népszerűségnek örvendő Illés-együttestől a beatrajongók két nagylemezt is a kezükbe vehettek. Ezek közül az első, a Nehéz az út mindössze csak négy új dalt tartalmazott. Ám tavasz és nyár folyamán a zenekar rögzíthetett a Rottenbiller utcában egy vadonatúj anyagot, amely talán a legfrappánsabban összegezte mindazt, amiről 1969-ben (a szó szoros értelmében vett) beatzene szólhatott. - Az Illések és pofonokról itt olvashatnak még többet.

079_illes81-7_1.jpgSzörényi Levente tust húz „A Koncert” végén, 1981. 03. 22., Fotó: Kőbányai János

Szörényi Levente 1980-ban albuma a Hazatérés címet kapta. Ez a cím értelmezhető első szólólemezének, az Utazásnak az árnyékában is. Talán úgy vélte, hogy az elmúlt hat-hét esztendő kalandozásai után végre hazaérkezik és olyan zenét ír és játszik, ami az első hangtól az utolsóig belőle fakad…

075_hajogyarkoz4-81-80.jpgA Hajógyári-szigeten rendezett Szuperkoncert ahol a Beatrice már nem léphetett fel, 1981. 08. 22., Fotó: Kőbányai János.

Az 1980. augusztus 23-án rendezett Fekete Bárányok-koncert és az 1981. augusztus 22-én tartott Szuperkoncert közötti évben a magyar zenei piac kezdett átrendeződni: míg a Hungaria a csúcsra tört, addig az első újhullámos- és punkzenekarok már nemcsak a Kassákban vagy a Józsefvárosi Klubban bukkantak fel, a zenei újságírók láthatóan mérgezést kaptak az őszinte, kőkemény rocktól, Révész kiszállt a Piramisból, az Illés együttes titokban próbálni kezdett, hogy aztán a Nemzeti Sportcsarnokban tartson koncertet a KITT-egylet, a P. Mobilban komoly személyi változások történtek, a Hobo Blues Band (és Schuster Lóránt) filmet forgatott Szomjas Györggyel, míg a Beatrice helyzete kezdett teljesen ellehetetlenülni. És ha maradunk a topiknál, négy fontos fesztivált is megemlíthetünk 1981-ből.

Köszönjük szépen Kőbányai Jánosnak és a Műcsarnoknak, hogy hozzájárultak a fotók közléséhez!


Szerző:
Vass Norbert

Nyitókép: Karácsony János és Révész Sándor a Tabánban, 1985-ben, Fotó: Kőbányai János

A blog az NKA Hangfoglaló Program támogatásával készül.

A bejegyzés trackback címe:

https://beatkorszak.blog.hu/api/trackback/id/tr8716352762

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása