Volt egyszer egy beatkorszak

Aki lerajzolta a beat taktusait - interjú Bakos Istvánnal

2017. február 17. - beatkorSzaki

bakosistvan2.jpgBakos István egykori plakátja a Kálvin téren.

Bakos István 1941. június 17-én született Budapesten. Festőművész, grafikus és fotográfus. Nevéhez fűződik az első magyar beat-nagylemez borítójának megalkotása és több, mára klasszikussá érett lemezborító elkészítése. A lemeztasakokon kívül számos könyvborító és filmplakát őrzi munkáját. 

Bakos István:
Teljesen szabad kezet kaptam. Én készítettem a legelső magyar beat-nagylemez borítóját is, az International beat című albumét, 1964-ben. Akkoriban még nem fotóztam, csak rajzoltam, viszont a képet én komponáltam. Ebben az esetben először ki kellett találnom, hogy miről szóljon a borító. Meghallgattam a lemezt, elolvastam a szövegeket, ezek adtak ötleteket, akkorra már tudtam, mi van Londonban. Őrült beatzene-rajongó voltam magam is. Számomra a Beatles ma is mindenek fölött áll! Szóval tudtam, hogy a divat meghatározó. Na de honnan szerezzek itthon olyan ruhákat, amiket Angliában láttam? Végül az lett, hogy vettünk anyagot és megvarrattuk. Összehoztam a képre egy olyan beatbandát, aminek egy gyönyörű nő áll a központjában. A modell a borítón természetesen Betti. Megfelelő figurákat is válogattam mellé. Az összes fiú festő, barátaim a fősuliról, Veszely Feri, Méhes Laci – aki jelenleg Párizsban él – és Horváth László Xavér. Olyan ruhákat vettek fel, amiről azt gondolták, hasonlítanak a nyugati cuccokhoz. Szereztünk egy gitárt is, kölcsönbe. Egy nagyon jó haverunk fotózott, aki hamarosan Franciaországba pattant ki, a mai napig ott él és alkot, Zaránd Gyulának hívják és ő volt az esküvői fotósunk is. A borítófotó anyám lakásán készült, előtte feketére mázoltam az egyik falat, az a háttér. Vakuzni sem kellett. Tökéletesen beállítottam a kompozíciót, talán három felvétel készült összesen, nem kellett több. Aztán elvégeztem a grafikai munkákat, megrajzoltam, kivágtam és felraktam a betűkből a szöveget. Mindent manuálisan, nem úgy mint manapság.

Rozsonits Tamás:
Milyen sikert aratott a Lemezgyárban?

Bakos István:
El voltak ájulva! Amúgy is nagyon jó fej hölgyek dolgoztak ott, sokszor bementem hozzájuk csak úgy beszélgetni, mert érdekelte őket a festészet. El sem hitték addig, hogy egy lemezborítóból ennyit ki lehet hozni. Azt mondták, ez eszméletlen! Maga a „beat” szó jelentette a húzóerőt a vásárlók számára, azt kellett hangsúlyossá tennem. Pillanatok alatt el is adták az összes albumot.

Rozsonits Tamás:
Gondolom, ezután a Lemezgyártól is jöttek a megrendelések.

Bakos István:
Igen, sok felkérést kaptam. Készítettem lemezborítót Szörényi Leventének is, egy kislemezéhez. Lefotóztuk az arcát, amit egy kicsit meghúztam. Mind a fotó, mind pedig a grafika nagyon ütős volt, a borító látványvilága szerintem harmonizált ráadásul az ő zenéjével, de neki nem tetszett. Egyszer Garas Dezső is megsértődött. A Régi idők focija című film plakátján, az ő karaktere angyalként repül a focipálya fölött, szárnyai is vannak, az orra meg olyan, mint egy csőr. Nem tetszett neki.

Rozsonits Tamás:
Kiknek készítettél még borítókat?

Bakos István:
Válogatáslemezek és kislemezek borítót például. Aztán Dobos Attila nagylemezének tasakját, Kovács Kati Suttogva és kiabálva és a Skorpió Kelj fel! című nagylemezének borítóját és plakátját. Presser Gábornak is készítettem képeket, a Csak dalok album fotóit. Meg sokmindenki másnak is.

Rozsonits Tamás:
Egy társaságba jártál a zenészekkel?

Bakos István:
Gyakran megfordultam az Egyetemi Színpadon, akik ott felléptek, mind-mind fantasztikusak voltak. Ott ismerkedtem meg sokukkal. Frenreisz Karesszal gyakran találkoztam, sokat beszélgettünk, buliztunk, ismerte a munkáimat, ő keresett meg, hogy készítsek fotókat a zenekaráról, a Skorpióról. Számomra az volt a kihívás, hogy képileg kifejezzek valamit róluk. A Kelj fel! borítója úgy készült, hogy megkeresett Karika, hogy kellene egy borító. Mondtam, rendben, készítünk egy egyszerűt. Nem bonyolítjuk túl, de ütős lesz. Szereztem egy hatalmas preparált skorpiót, lefújtam ezüstszínűre, homokot szórtam egy papírra, azt is lefújtam ezüstszínűre, egy fadarabbal belerajzoltam a Skorpió feliratot aztán megfotóztam. Az egész a Donáti utcai lakásunkban készült, amit én stúdiónak használtam. Ott készült a zenekari fotó is. Tudtam, hogy a képnek feszesnek kell lenni. A figuráknak kifejezőnek kellett lenniük, megbeszéltük ezért, hogy mibe öltözzenek, hogy nézzenek ki, hogy a kép megjelenítse a zenéjük keménységét is. A műtermem egyik fala üveg volt, szemben az Országházat lehetett látni, Papp Gyuszi szemüvegének foncsorán tükröződve látszik is, ha valaki aprólékosan megnézi a borítót. Sokan összetévesztik egyébként, hogy melyik a frontoldal és melyik a hátsó, mert a zenekari fotó a hátsó, a skorpió pedig az elülső. Ebből a fotóból később rengeteg plakátot is nyomtattak.

De vissza a Donáti utcai lakásunkra: az egy baromi kellemes hely volt. A grafikai munkákkal viszonylag jól kerestem, abból sikerült megvásárolni. Addig Bettivel hol az ő anyjánál, hol az enyémnél aludtunk, attól függően, melyik volt közelebb az éppen zajló bulihoz. Mert éveken keresztül folyamatosan buliztunk. Amikor pedig meglett a lakásunk, az vált a központi bulihelyszínné. Nagyon sokan megfordultak nálunk. Karesz, Révész Sanyi, Zalatnay Cini, aki Bettivel nagyon jóban volt, aztán Geszler Gyuri, a táncos, vele a rengeteg gyönyörű táncoscsaj, meg Demjén Rózsi. Rózsi is megkért, hogy készítsek egy borítót neki. Lőttem is egy nagyon jó fotót a nagy hajával és azt is kérte, legyen egy szál rózsa is a képen. Fogott egy szál rózsát én meg rúzzsal felírtam rá, hogy Rózsi. Ráadásul figyeltünk arra, hogy a rózsa ne vörös színű legyen, ha jól emlékszem, rózsaszínű volt. Ám a Lemezgyárban megfúrták az ötletet, nem engedték, hogy Rózsi néven jöjjön ki a lemeze. Tehát azt a borítót betiltották. Rohant hozzám, hogy azok a rohadt komcsik nem engedik. Rózsi amúgy tündéri pali, nagyon aranyos, többször bulizott ő is nálunk.

Fotó: jozsefvaros.hu.

Készítette: Rozsonits Tamás.

A teljes interjú szövege itt olvasható

A blog az NKA Cseh Tamás Program Magyar Könnyűzenei Örökséget Támogató Alprogramjának támogatásával készül.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://beatkorszak.blog.hu/api/trackback/id/tr9711934799

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása