Volt egyszer egy beatkorszak

Szigeti Edit, a legmenőbb beatcsaj

2017. október 14. - beatkorSzaki

szigetiedit.jpg

A női beatsztárok története Koncz Zsuzsával, Zalatnay Cinivel és Kovács Katival indult, de a kései beatcsajok közül talán Szigeti Edit volt a legmenőbb. Az egyik első magyar lányzenekar alapítója, az első magyar női szólógitáros, a mai napig sikeres szövegíró és befutott festőművész: története igazi (majdnem) elveszett magyar rocktörténelem.

Szigeti Edit a Magyar Rádió Gyermekkórusában szerezte meg az alapokat, első zenekara az 1971-ben alapított Napraforgó, amiben még akusztikus hangszereken folkot, többek között Bob Dylant játszottak, majd még ugyanabban az évben megalakult a már elektromos gitárral felálló Vadmacskák.

Bár lemezük nem készült, de szerepeltek a kor kultuszfilmjében, a Liliomfiban, és annyit koncerteztek, mint kevés együttes mostanság. Nem is csoda, hiszen minden menő fiúkból álló zenekar őket akarta a vidéki turnéikra. Ezért persze akkoriban aprópénzt fizettek, szabott gázsik voltak, nem érte meg valójában koncertezni, mert a hangosítást és minden technikát a zenekaroknak kellett fizetnie.

A Vadmacskákban Csuka Mary, Mónika testvére dobolt, de játszott benne Nagy Kati is a Kati és a Kerek Perecből, aki pont a Vadmacskákból igazolt át Radics Béla legendás zenekarába, a Tűzkerékbe. Az alacsony gázsik miatt aztán fel is oszlott a csapat, pedig együtt zenéltek az Omegával, a Fonográffal és a Bergendyvel is. Szigeti Editnek mégsem kellett aggódnia, mert a Mikrolied női énekegyüttessel együtt várta őt a kor pre-szupergrupja, a Generál, akiknek egyébként olyan gyönyörű dalszövegeket írt, mint a Ha ismerném. Szerzőként aztán már rendes bevétellel indult neki a komoly gitáros karriernek, igaz, közben még írt egy musicalt Jugoszláviába, amiért ezer dollárt kapott – amiből Magyarországon jó ideig ki lehetett jönni akkoriban.

szigeti_edit.jpg

Vadmacskák (Szigeti Edit jobbról a második)

A Generál nagyszerű zenekar volt, de sajnos az együttes életművét senki sem gondozta, mert mindenki még sikeresebb produkciókat vitt később: Révész Sándor a Piramist, Novai Gábor a Hungariát, Karácsony János az LGT-t, és nem utolsósorban a billentyűs, zenekarvezető Várkonyi Mátyás a Rock Színház igazgatója lett. A Generál dalai mai füllel is jók és élvezhetőek, nemcsak a Csöngess be hozzám, jó barát, hanem a progresszívebbek is, melyeket többek között éppen a lányok vokálja és Szigeti Edit tesznek különlegessé.

1977/78-tól aztán a Mikrolied is változott, Volán Rt. néven férfi tagokat is bevéve, új zenekarként ment tovább, Edit pedig szólógitárosként és énekesként alkotott jó számokat. Az együttes gyakorlatilag az Omega 1978-as stadionturnéján mutatkozhatott be, amire igazán még nem álltak készen, mégis sikert arattak. Legsikeresebb daluk az Indulj hát annyira jó, hogy nem is értjük, hogy miért nem dolgozták fel, remixelték vagy játszották újra a 2000-es években. Igaz, a Generálhoz hasonlóan a Volán Rt. életműve is csaknem eltűnt Szigeti Edittel együtt, aki remek Gemini-dalokat és egy norvég Bergendy-túrát is bezsákolt, aztán egy időre kilépett a magyar popkultúrából.

Editről azért is hallottunk kevesebbet a legtöbb magyar énekesnőnél, mert 1982-ben Los Angelesbe dobbantott, ahol nem a Mötley Crüe-vel lógott, pedig gitárosként megtehette volna, hanem korábbi itthoni képzőművészeti tanulmányait tovább fejlesztve festőművészként folytatta az életét. Több mint egy évtizedig maradt az USA-ban, krupiéként dolgozott, és többek között a festményeiből élt. Persze azért zenélt is, a countrytól a fekete funkig minden stílusban játszott, utóbbit Los Angeles legdurvább negyedében a Wattsban tette, ahol a hatvanas évek legnagyobb faji zavargása volt, és ahol Tupac is dolgozott.

1993-tól aztán újra itthon és Európában él, kiállításokat szervez, zenél a régi barátokkal, saját zenekarával a Cats duóval, és dalszövegeket is ír, többek között Gáspár Lacinak és Király Viktornak.  Eltelt közben negyven év, és még ma is ritkaság egy női gitáros, pláne, aki szövegíróként és dalszerzőként is remek. Boldogabb popkultúrákban legalább egy kiadó odaállt volna a Generál mellé, és a Vadmacskáknak is azonnal megjelent volna az albuma, de az akkori egyetlen lemezkiadó és Erdős Péter nagyon kevés női előadónak adott lehetőséget. Editnek azonban még így, sok kalandos váltás és utazás után is saját tárló járna egy képzeletbeli magyar beatmúzeumban.

Fotók: alkotoportal.hu, passzio.hu.

Szerző: Réz György

A blog az NKA Cseh Tamás Program Magyar Könnyűzenei Örökséget Támogató Alprogramjának támogatásával készül.

A bejegyzés trackback címe:

https://beatkorszak.blog.hu/api/trackback/id/tr4112957943

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása