1970-ben a Siculus Klub és a Román Televízió Magyar Adása rendezésében indult el Székelyudvarhelyen az évente megszervezett könnyűzenei fesztivál, amelyen a vendégegyüttesek által előadott román számoktól eltekintve a magyar zenéé volt a főszerep.
A szervezők az országos trendtől eltérően több stílus számára biztosítottak lehetőséget, és ezeket ‒ a folkot, a tánczenét és a beatet ‒ külön értékelték. Érdekesség, hogy az utóbbi műfaj hivatalos formában is megjelenhetett, hiszen a kapitalista országokból származó stílus köztudottan tiltva volt. Ezzel a hatalom voltaképpen hallgatólagosan tudomásul vette, hogy a fiatalok többsége hallgatja és utánozza a nyugati zenét.
A rendezvény megszervezése két székelyudvarhelyi személynek volt köszönhető. Pakot Józsefnek, az akkori városi KISZ-titkárnak, és Csiszár Antal klubigazgatónak, akik nevét Józsa Erika szerint „aranybetűkkel kellene beírni az erdélyi nagy tettek könyvébe.” A fesztivál ötlete Csiszár Antal fejéből pattant ki, aki számos zenés kabaréban játszott, ennek keretében 1969-ben eljutott Bukarestbe is vendégszerepelni. A közönség jól szórakozott, viszont az utána következő sajtótájékoztatón az újságírók kifogásolták, hogy az előadásokat nem fűszerezik hazai szerzeményekkel. Útban hazafele ez adta az ötletet az intézményvezetőnek, hogy be kellene bizonyítani az országnak, hogy vannak jó, hazai magyar szövegírók, zeneszerzők, énekesek és együttesek. A kezdeményezést Pakot József karolta fel. „Én voltam az ötletadó, ő pedig a bástya, aki tartotta a hátát, vagyis vállalta a kockázatot” ‒ jegyzi meg Csiszár.
Természetesen rajtuk kívül is sokan dolgoztak azért, hogy a rendezvény megfelelő színvonalú legyen. Mindenképpen említenünk kell Bán Miklóst, Simon Balázst (ő készítette a díjakat), Bálint Mózsit (ő készítette a fesztivál jelvényét), Kisfalussy Bálintot (aki a szervezésből vette ki a részét), a jogász és zeneszerző Kaizler Lászlót (aki többek között a fesztivál nyitószámát írta meg), Bodor Pált (a televízió magyar adásának akkori főszerkesztőjét) és még sorolhatnánk.
Először 1970-ben hirdették meg a kimondottan magyar zenészeknek szóló seregszemlét, aminek előzményeként a szervezők végigjárták az erdélyi városokat, művészi bizottságokat, művelődési házakat, színházakat kerestek fel, hogy felvegyék a kapcsolatot az ott működő zenészekkel, zenekarokkal, majd a bejelentkezés után előválogatást szerveztek.
Király István, megyei KISZ-titkár az első fesztiválról szóló kétoldalas jelentésében azt olvashatjuk, hogy Székelyudvarhely municípium KISZ szervezete június hónap végén azzal a javaslattal jött a megyei bizottsághoz, hogy szeretne egy táncdalfesztivált szervezni, amelyre több együttest meghívna, azzal a céllal, hogy elősegítse a magyar nyelvű zenekarok saját dalainak bemutatását. A párt és állami szervek engedélyt adtak az esemény megszervezésére, de azzal a kikötéssel, hogy az ötletgazdáknak saját pénzből kell megoldaniuk, mivel a KISZ szervezetnek nincs erre anyagi kerete. Ezután a Megyei Pártbizottság propagandaosztálya is jóváhagyta az előkészületeket. Csiszár Antal visszaemlékezésében szintén kifejtette, hogy anyagi támogatást egyáltalán nem kaptak, kimondottan a zenét kedvelő közönségre számíthattak.
Zsűritagok a Siculus fesztiválon. Forrás: erdely.ma / Boros Zoltán archívuma.
Az első fesztivál 1970. augusztus 13–16. között tartották a székelyudvarhelyi kultúrházban, ahol tizenegy formáció lépett fel három-három versenyszámmal (a válogatásra huszonhét szerző ötvenkét szerzeményt küldött be), és amelynek gálaműsorát élőben közvetítette a Román Televízió magyar adása.
A KISZ jelentése szerint, a Municípiumi Bizottság a hivatalos versenyzők mellett tizenkét vendégelőadót hívott meg (együtteseket, szólistákat) Maros, Kolozs, Bihar, Máramaros és Kovászna megyékből, akik a szünetekben szórakoztatták a közönséget. A zsűriben tízen vettek részt, köztük a híres zeneszerző és zenekritikus George Sbârcea, az Electrecord hanglemezgyár elnöke. Az eseményre meghívták, a helyi és országos sajtót, így beszámolt a rendezvényről a Scânteia Tineretului, az Ifjúmunkás, a Dolgozó Nő, és a megyei lap, a Hargita.
A jelentés szerint, habár előfordult egy-két szervezési probléma, ez semmit nem von le ennek az egyéni kezdeményezés sikerességéből:
„Külön kell szólnunk a municípiumi KISZ bizottság, az Ifjúsági Klub kezdeményezéséről, ami illeti a Siculus táncdalfesztivál megrendezését ez év augusztusában, amely Beke György író »A város dicsérete« című cikkében Székelyudvarhelyt a hazai magyar táncdal bölcsőjévé avatta. Egyes kisebb hibák kivételével elértük célunkat, ezt bizonyítja az is, hogy a román televízió magyar adása első helyszíni közvetítését erről a fesztiválról sugározta. Ezek a tények arra köteleznek, hogy a jövőben még jobban, levonva a következtetéseket a hibákból, szervezzük meg ezt a szép akciót.”
A díjazottak közül megemlíthetjük Kisfalussy Bálintot (szerzői nagydíj), a Siculus együttest (kommersz zenekari nagydíj), a nagykárolyi Ifjúság együttest (beatzenekari nagydíj), a marosvásárhelyi Szabó Editet (énekes nagydíj). A fellépők között szerepelt Boros Zoltán, Czakó Ádám, Fogarassy György és Orosz Gábor is.
Csiszár Antal szerint, habár megfigyelők szép számmal jelen voltak a rendezvényen, mégse cenzúrázták a műsort, viszont amikor a fesztiválnak országos hírneve lett, szálkává vált a hatalom szemében.
Az első fesztivál szervezésével kapcsolatosan Boros Zoltán kiemelte, hogy a szervezők példásan végezték a munkájukat, hiszen az elszállásolás és az étkeztetés zavartalan volt és pontos, a fellépő együttesek zenei tanácsokkal látták el egymást és telefonszámot cseréltek. A fesztivál színvonalával kapcsolatban viszont kritikus hangon beszél:
„Nagyon sokan jelentkeztek viszonylag sok szerzeménnyel. Ne haragudjon meg senki, aki ott volt (én is részt vettem), de elég gyenge muzsikálást hallhatott a székelyudvarhelyi közönség. A beategyüttesek rosszabbnál rosszabb hangszerekkel, recsegő-ropogó erősítőkkel jöttek, a szövegből nem sokat lehetett érteni…”
Elmondása alapján ő is egy ideiglenesen verbuvált együttessel lépett fel, hiszen a dzsessz-zenekara éppen ebben az időpontban a tengerpartra szerződött. Mindezek ellenére, az előadásuk megtetszett Bodor Pál szerkesztőnek, aki két díjjal (a televízió és rádió részéről) jutalmazta az együttest, elsősorban azért, mert a sokáig mellőzött költők (Szabó Lőrinc, Reményik Sándor) megzenésített verseit adták elő.
A második Siculus fesztivál 1971. szeptember 2–5 között zajlott le. Ezt már komolyabb szervezés előzte meg, hiszen külön kategóriában díjazták a dzsessz-, beat-, és kommersz zenekarokat. Az anyagi támogatás ismét elmaradt, ezért a szervezőbizottság körlevélben kérte a romániai magyar lapokat és a művelődési intézményeket, hogy ajánljanak fel különdíjakat a versenyzők ösztönzésére, hiszen erre kezdetben nem sok esély látszott. A zsűri szakszerűbbé tétele miatt meghívták Mișu Iancut, Birtalan Józsefet, Richard Bartzer, Adalbert Winklert, Márki Zoltánt és Boros Zoltánt, hogy ne érje az a vád a rendezvényt, miszerint filológusok ítélkeznek zenei produkciókról, nem egyszer pedig a versenyző együttesek vezetői zsűrizhettek. Emellett a rendezvény színvonalának emelése miatt igyekeztek neves előadókat meghívni, így Angela Simileá (a brassói Aranyszarvas fesztivál díjazottját), Giony Dimitriut, Fogarassy Györgyöt, Szabó Editet, és Sergiu Cioiut.
Ezekben a napokban az egész város lázban égett, egy korabeli beszámoló szerint:
„Székelyudvarhelyen tegnap este, ünnepi külsőségek közepette és népes közönség előtt megkezdődött a hazai magyar táncdal második fesztiválja. S most négy napon át az ősi városban a fiatalság, az ifjúság dallamai szárnyalnak majd mindannyiunk örömére és kedvére. […] Hangsúlyozzuk: a lényeg most a dal, az ének, amely betölti Székelyudvarhely városát, a dalolás és éneklés, a könnyűzene művelőinek – és hallgatóságának – nemes versengése, de pillanatig sem feledkezünk meg arról, hogy az országból Székelyudvarhelyre dalosok-zenészek, zenerajongók és hallgatók e seregszemléje egyben olyan közművelődési tett is, mely nemcsak a város közismerten becses rangját hivatott öregbíteni, hanem – egyszersmind igényeket támaszt. Mi hisszük, hogy igényesség és színvonal, minőség és ízlés találkoznak a hazai magyar táncdal második fesztiválján…”
A programot tekintve az első napon a csíkszeredai Saepya, a nagyváradi Metropol Group és az aradi Ypsilon lépett fel. Az utóbbi két együttes – akiknek tagjai többnyire alig töltötték be a tizenkilencedik életévűket – először léptek fel a fesztiválon egy igazi nyugatias „hangosan bömbölő” zenét játszva, amelyre az akkori zsűri és a közönség sem volt felkészülve. A helyi sajtóorgánumok így közvetítettek az új stílusról:
„Hogy az együttes tagjai értik a dolgukat, az nem vitás előttünk a látottak, hallottak alapján, mesterségbeli tudásuk azonban, véleményünk szerint nem lépte túl egy jól összeszokott iskolai könnyűzene-csoport tudását, énekeseik hangjáról pedig csak annyit mondhatunk: valószínűleg kellemes lett volna, ha a zenekar mértékletesebben játszik, így azonban nem hallottuk. S ezzel tulajdonképpen, az első napra vonatkozó, leglényegesebb mondandónkhoz jutottunk el, mely érvényes a csíkszeredai Saepya könnyűzene-együttes teljesítményére is, amely azzal a hátránnyal indult, hogy elsőként lépett színpadra.”
A második napon a helybeli Siculus, a szatmári Rytmik, és a marosvásárhelyi Sympathy mutathatta be dalait. A harmadik napon a borszéki Apollo, a nagyváradi Concorde és a szatmári Zephir lépett fel. Ezek az együttesek szerződésben kötelezték magukat a részvételre. A sajtóban ironikusan megjegyezték, hogy a Manyák Erik vezette szebeni együttes nem jelent meg, mivel úgy tűnt „elveszett” a tengerparton. Így az egy évvel korábbi tizenegy fellépővel szemben kilenc maradt, habár voltak köztük új zenekarok is.
Józsa Erika visszaemlékezésében egy érdekes helyzetről számolt be, ami szinte botrányhoz vezetett. Ő Horváth Károllyal közösen fellépve, Concorde néven jelentkezett a fesztiválra, hisz a szervezők kötelezték, hogy a szólistákon kívül mindenki más, együttesként regisztrálja magát. A felkonferálásnál viszont Concordia néven mutatták be az elektromos hangszerekkel ellentétben csellóval, nagybőgővel, dobozgitárral és szájharmonikával felszerelt kéttagú csapatot. Ezen a néven pedig köztudottan egy temetkezési vállalat működött Nagyváradon, így a fellépők majd megfulladtak a nevetéstől. Amúgy is furcsán néztek az együttesre, hiszen nem elektronikus hangszerekkel jelentek meg, a nagybőgő ládájára pedig úgy tekintettek, mint valami csodára, amely ráadásul a Metropol és Concorde együttesek ruhatáraként is szolgált.
Mindezek ellenére a résztvevők pozitívumként értékelték, hogy a vetélkedő technikai szüneteiben sem töltötték hasztalanul az időt a zeneszeretők, hiszen Berkó György és Botka László színművészek a sepsiszentgyörgyi Állami Magyar Színház meghívott tagjai sziporkázó jelenetekkel, kabaréba illő mókákkal fokozták a hangulatot. Angela Similea, Giony Dimitriu fellépése pedig egyenesen országos szintre emelte a rendezvényt.
Az 1971-es fesztivál díjazottjai a következők voltak: Silay Edit (előadói díj), Kisfalussy Bálint (a legjobb táncdal-szöveg), Concorde együttes (beatzenekari díj), Zephir együttes (tánczenekar díj), Vakarcs Pál (táncdalszerzemény díj), Siculus együttes (a zsűri különdíja). A közönség körében a Concorde együttes, Birta Csaba szerző és Kisfalussy Bálint énekes voltak a legnépszerűbbek. Horváth Károly visszaemlékezésében kiemelte, hogy a siker kötelezte őket, hogy új számokat írjanak, változatos zenét komponáljanak úgy, hogy a szakzsűrinek és a közönségnek a következő fesztiválon is elnyerjék a tetszését.
Szerző: Demeter Csanád
Nyitókép: Marx József fotóhagyatéka/Haáz Rezső Múzeum
A blog az NKA Hangfoglaló Program támogatásával készül.