Az 1972-es fesztivál minden várakozást fölülmúlt, óriási hírnévre tett szert, Zoltán Aladár zenetudós szerint az itt lejátszott dalok közül egy pár megállta volna a helyét San Remó-i fesztiválon is. Az öt naposra bővült rendezvényen (szept. 19–24.) megtöbbszöröződött a résztvevők és a közönség száma is. Utóbbiak nagy részének nem is sikerült bejutni a zsúfolt termekbe, így az utcán és a folyósokon lézengtek a zenekedvelők (ezt később a hatóságok felhasználták a rendezvény ellen). A fesztivál népszerűségét jelezte, hogy rengeteg fiatal vett részt a megyén kívülről is.
A fesztiválon tizennyolc együttes versenyzett, és a sajtó szerint az utolsó nap fellépői aratták a legnagyobb sikert. A marosvásárhelyi Lyra kommersz együttes, a nagykárolyi női beatzenekar, a Dianos-II., akik 1970-ben dicséretet nyertek úgy a Siculus-fesztiválon, ahogy a Szatmár csillaga fesztiválon is. Nagy érdeklődéssel várták a bukaresti Concorde együttes szereplését, akik az előző nagydíjat nyerték. Az utolsó fellépő a szatmári Zephir zenekar volt, amely 1966-ban alakult, és már létrejöttének első évében második díjat nyert a műkedvelők országos versenyén, két évre rá pedig országos első díjat, 1971-ben a második díjat, és a Siculus nagydíjat is.
A közönséget, a zsűrire való várakozás idejében Adorjáni Ernő karvezető zenészei és énekesei – Birzán Erzsébet, Nagy István, és Mátyás Éva – szórakoztatták színes és változatos előadásaikkal. Emellett a marosvásárhelyi diákház modern táncegyüttese is fellépett.
A díjazottakat Balázs András közölte a megye lapjában: részvételükért oklevelet kapott a székelyudvarhelyi Canticum, az aradi Ypsilon, a szovátai Sympathia, a marosvásárhelyi Búgócsiga, a szatmári Rytmik, a nagyváradi Metropol Group és a nagykárolyi Fiatalság. Dicséretben részesült a nagykárolyi Dianos-II. és a Kastélylakók, valamint a kolozsvári Polyton. A Művelődési és Szocialista Nevelési Bizottság díját a legnépszerűbb dal szerzőjének, Gyarmati Pálnak ítélték a Te vagy a hibás című számért. A népszerűségi díj a székelyudvarhelyi Siculus együtteshez, és a legjobb előadói és a Munkásélet szerkesztőségének díja a székelyudvarhelyi Silay Edithez került. Az Utunk folyóirat szerkesztői díját Czumbil István (Nagykároly), Nagy László (Marosvásárhely) vehette át. A Siculus klub a legfiatalabb versenyzőnek járó díja Keserű Istvánnak, a municipíumi KISZ bizottság díja a legfiatalabb együttesnek a zsibói Provizornak adatott. A megyei KISZ bizottság díját egy klasszikus vers legsikerültebb zenéjéért Agyagasi Ilona vehette át Marosvásárhelyről, a legihletettebb szerelmi dallam szerzőjének kategóriájában Adorjáni Ernő részesült kitüntetésben. A megyei KISZ bizottság mindezeken felül díjban részesítette Kisfalussy Bálintot (Szatmár) és Elekes Csabát (Nagyvárad) is.
A Rádió–Televízió díját a Zephir együttes és vezetője Fekete Iván (Szatmár), Sárosi Endre (Marosvásárhely) kapták. Az Igazság szerkesztősége Popa Rodica-t (Marosvásárhely), a Megyei Tükör Deák Endrét (Marosvásárhely), az Ifjúmunkás Horváth Károlyt (Bukarest), A Szocialista Művelődési és Nevelési Bizottság Boros Zoltánt és Bokor Ildikót részesítette jutalomban, a municipíumi szaktanács díját pedig dr. Kaizler László (Székelyudvarhely) nyerte el.
A nagydíjasok a következők voltak:
Zenekar (folk): bukaresti Concorde (tagjai már a fővárosban éltek).
Zenekar (beat): szatmári Mikron.
Zenekar (kommersz): marosvásárhelyi Lyra.
Szerzemény: dr. Kaizler László (Székelyudvarhely).
Szöveg: Horváth Károly (Bukarest).
A Román Televízió Magyar Adása közvetítette a versenyzők fellépéseit, ugyanakkor az Electrecord hanglemezgyár 1974-ben kiadta a fesztivál dalainak válogatását.
Természetesen megjelentek a rendezvényt kritizáló, rossz szemmel tekintő vélemények, például a díjak kiosztását követő gálaesttel kapcsolatban. A tudósítás szerint az együttesek és az énekesek túlságosan is felszabadultan játszottak, énekeltek, zenés kabaré látványát keltették.
„Hogy miért? – Talán, azért mert egyes versenyzők sértődöttségűkben (amiért éppen nem a megálmodott díjat kapták!) így állottak bosszút… az ártatlan közönségen. Vagy talán azért, mert már vége volt a versenynek, nem kellett félni a zsűri igényes szemétől–fülétől. Mindegy, miért. Az előző napokon a legkomolyabban is szereplő együttesek egyszeriben vigadói zenekarokká váltak. A közönség igen nagy csalódására. Így vesztette el ünnepélyességét a díjazottak díszelőadása.”
Kaizler László szerint 1972 volt a csúcs, de akkor már lehetett érezni, hogy nagy nyomás nehezedett a fesztiválra, hiszen a televízió és a rádió segítségével az egész ország figyelte a székelyföldi eseményeket
Forrás: Demeter Csanád archívuma..
A negyedik fesztivál még normál mederben zajlott, az előző év magas színvonalán, amelyre az akkori híresztelések szerint jelezte részvételi szándékát a magyarországi Omega együttes és Koós János szólóénekes, viszont a román hatóságok nem engedélyezték részvételüket. A rendezvényt így minősítette a magyarul nagyon jól beszélő George Sbârcea (Claude Romano) zenetudós, aki egy ausztriai fesztiválról mondott le Udvarhely miatt:
„A Siculus rendezvény hazai viszonylatban is eredeti vonása, ami által elüt a többi országos táncdalfesztiváltól az, hogy stílusok szerint mutatja be és értékeli az előadókat, alkotókat egyaránt. Ennek igen fontos nevelő értéke van, mivel az amatőr és professzionista művészek nincsenek mindig tisztában a stílusfogalmakkal és ezért a tánczenét habzsoló melegszívű hallgatók soriban is számos félreértést idéznek. Hogy milyen sokoldalú és technikailag nemegyszer megfelelő köntösbe öltöztetett a versenyre, vagy még inkább a versengésre érkezett hazai magyar táncdalalkotás, azt a számos díj is bizonyítja. Nemcsak a formaadás természetes könnyedsége fontos ezekben az apró darabokban, amelyek sikeresen emelik a tartalmat, hanem ahogyan a forma együtt vibrál a lényeggel, a gondolattal. Még ott is, ahol az amatőr versíró ihlete és irodalmi tapasztalata hiányos, a szövegek tele vannak költői képekkel, a tehetség rövid lélegzetű, de mindig magával ragadó megnyilvánulásával. S ami ezekben a dalokban zeneileg még talán tökéletlen volt, az is kedves és relatív ügyetlenségnek tűnt az ifjú együttesek, előadók legtöbbször ízléses és illatos tolmácsolásában.”
Ne felejtsük el, hogy a versenyen kívül, az együttesek minden éjszakát átzenéltek (akár a környező településeken is felléptek), ami a fiatalok számára maga volt a Kánaán, hiszen a fesztivál időszaka alatt kitombolhatták magukat. Tomory Pál, a Metropol együttes akkori dobosa kiemelte, hogy a színpadi megmérettetésen kívül a hajnalig tartó zenélések jelentettek nagy élményt, ahol Omega- és Led Zeppelin-számokat játszottak, amire a közönség önfeledten tombolt.
Boros Zoltán, a Román Televízió magyar nyelvű adásában, 1973 szeptemberében következőképpen számolt be az eseményről:
„A sajtó hírül adta, a kolozsvári, marosvásárhelyi rádió és a bukaresti rádió magyar nyelvű műsora egy hétig naponta interjúkkal, zenei műsorokkal számolt be arról, hogy szeptember ötödike és kilencedike között Székelyudvarhelyen lezajlott a negyedik Siculus táncdalfesztivál. Néhány adat: az ország minden részéből 12 együttes, 14 énekes és 25 zeneszerző versenyzett a díjakért. Az a város, amely a legnagyobb létszámmal képviseltette magát: Nagyvárad. Ahova a legtöbb nagydíj vándorolt: Barót. A zsűri négy év alatt a négy fesztiválon 364 beérkezett szerzeményt hallgatott meg, azaz csaknem ezeregyszáz percet, pontosabban 18 óra tizenkét perc zenét. Mind a négy fesztivál zenei anyaga egy-egy sokszorosított kötetben jelent meg, legalább egy hónappal a rendezvény kezdete előtt. A tavalyi fesztivál dalai közül huszonnyolcról készült rádió- illetve televíziós felvétel, huszonegy pedig lemezen jelent meg.”
Ha a díjazottakat vesszük figyelembe az ismert nevek mellett újakat is találunk:
Szerzemény
a) folk: Zakariás Attila (Barót) – Égretörés
b) tánczene: Gyarmati Pál (Székelyudvarhely) – Keresd meg
c) beat: Győri László (Kolozsvár) – Ha nem ismerte meg az ember az embert
Együttes
a) folk: Harmat–kettős (Barót)
b) tánczene: Zephir (Szatmár)
c) beat: Metropol (Nagyvárad)
Énekes: Győri Klára (Zilah)
Szöveg: Kenéz Ferenc, Őszi tengerpart.
Különdíjakban részesült a kolozsvári Atlantic együttes, Németh Tibor, nagyváradi énekes, Babrik József, Manyák Erik (Szeben), Győry Klára, Bokor Ildikó (Kolozsvár), Tuli Edit (Székelyudvarhely), Kisfalussy Bálint, Vox Humana (Nagyvárad), Mátyás Éva (Marosvásárhely), Búgócsiga együttes (Marosvásárhely).
A korabeli feljegyzések szerint megszokott, barátias, jó hangulatú fesztivál zajlott le. Az újságírók kiemelték, hogy a székelyudvarhelyi rendezvénynek igazi fesztiválközönsége volt, hiszen mindig hűek voltak sztárjaikhoz, akikre úgy néztek fel, mint egy „népszerű uralkodócsaládra”, függetlenül attól, hogy az illető diák, vagy munkás hivatással rendelkezett. Ugyancsak a helyieket dicsérte a vendégszeretetük, hiszen nagy lelkesedéssel fogadták az új együtteseket és énekeseket, mint Győry Klárát, a Zakariás testvéreket (Erzsébet és Attila), de nagy népszerűségnek örvendett Babrik József virágének feldolgozása vagy Camerata Transilvanica, akik erdélyi barokk muzsikát adtak elő. Az igényes hallgatóság nemtetszését civilizáltan adta tudtára az illető fellépőnek, hiszen nem kifütyülte a gyengébben szereplőket, hanem „éppen csak tapsolással”, amiből mindenki értette a kritikát. Egy korabeli feljegyzés szerint a közönség soraiban voltak olyanok is, akik nem tudtak egyértelműen különbséget tenni a műfajok között, viszont a beat- és popzene elvarázsolta őket.
George Sbârcea bevallása szerint soha nem volt ilyen könnyű a zsűrizés, hiszen a közönség vastapsa megerősítette a zsűri tagjainak a döntését.
Forrás: Marx József fotóhagyatéka / Haáz Rezső Múzeum
Csiszár Antal elmondása szerint Szekeres elvtársnak, a megyei propagandatitkárnak köszönhetően szüntették be a rendezvényt, aki miután Maros megyéből (ahol tönkretette a magyar kulturális életet) Hargita megyébe költözött, és látta, hogy milyen sikeres a fesztivál, megpróbálta azt saját elképzelése szerint átalakítani. Az utolsó fesztiválon a TV nyolc autóval volt jelen, a bukaresti, a vásárhelyi és a kolozsvári rádió szintén képviseltette magát, már a külföldi lapok is kezdtek érdeklődni az esemény iránt.
Szekeres javaslata az volt, hogy a fesztivált tegyék át a megyeközpontba, Csíkszeredába, és ő majd biztosítja a nagy nézőszámot meg a magas bevételt, mindezt úgy, hogy román együttesekkel egészíti ki a versenyt, ezzel elnyerve a hatalom szimpátiáját. Emellett Csiszár ígéretet kapott, hogy ő maradhat a rendezvény főszervezője jó fizetéssel, és még egy háromszobás csíkszeredai tömbházlakás kiutalását is megelőlegezték neki. A városi klubigazgatójának a válasza így hangzott: „A Siculus Fesztivál Udvarhelyen született, és itt is hal meg, innen sehova el nem megy.” Ezek után a feldühödött megyei propagandatitkár ellenségének titulálta Csiszárt és megígérte, hogy a rendezvényt megszünteti.
Már az elkövetkezendő évben eljárást indítottak a szervezők és a rendezvény ellen, irredentizmus és sovinizmus vádjával, Boros Zoltán szerint „gúzsba kötve táncoltunk”, mivel abban a korban üzenetértékkel bírtak ezek a rendezvények. Az ötödik jubileumi Siculus könnyűzene fesztivált 1974. szeptember 3–8-a közötti időszakra tervezték, ám nem sokkal a kitűzött dátum előtt egy telefonhívással letiltottak a rendezvényt.
1973-mal lezárult egy korszak, amit nyugodtan nevezhetünk a romániai magyar beatnemzedék időszakának, ahogy maguk a Siculus fesztivál résztvevői is hívták.
Hosszú szünet következett, aztán az 1989-es rendszerváltás után egy évvel újból megszervezték a fesztivált, amelyre tizenkét együttes nevezett be, majd megközelítőleg két évtizednyi kihagyás után, 2018-tól újra minden évben megszervezik a székelyudvarhelyi rangos fesztivált.
Szerző: Demeter Csanád
Nyitókép: Marx József fotóhagyatéka / Haáz Rezső Múzeum
A blog az NKA Hangfoglaló Program támogatásával készül.